Havaitun käytettövyyden tekijät ja tutkimuksen näkökulmat
Tässä tutkielmassa käsitellään havaitun käytettävyyden vaikutusta koettuun käytettävyyteen. Tutkielma pyrkii selkeyttämään aiheeseen liittyvää käsitteistöä ja luomaan pohjaa tulevalle havaitun käytettävyyden tutkimukselle. Tutkimuskysymyksinä toimivat: 1. Mistä näkökulmista havaittua käytettävyyttä on tutkittu? 2. Mitkä tekijät vaikuttavat havaittuun käytettävyyteen? Tutkielma perustuu aikaisempaan havaitun käytettävyyden tutkimukseen. Havaitun käytettävyyden tutkimuksen näkökulmina esitellään estetiikka, tunteet, kuluttajauskollisuus, PEUU:n eli Perceived Usability + Usability malli sekä havaintojen muodostumisen ja muuttumisen vaikutus havaittuun käytettävyyteen. Havaittuun käytettävyyteen vaikuttavina tekijöinä nostetaan esiin kulttuuri, sisäiset mallit ja subjektiivisuus, symbolit ja toiminnot, estetiikka sekä järjestelmän osa-alueiden erottamisen vaikeus. Tutkielma pyrkii helpottamaan havaitun käytettävyyden tutkimuksessa käytettyjen termien erottamista toisistaan ja niiden välisten yhteyksien ymmärtämistä. Tutkielmassa määritellään käsitteet termeille käytettävyys, havaittu käytettävyys, visuaalinen käytettävyys ja estetiikka. Tutkielma antaa kuvan siitä, mitä kaikkia osa-alueita tulee huomioida havaitun käytettävyyden tutkimuksessa. Tutkielma pohtii myös mahdollisia näkökulmia tulevaan havaitun käytettävyyden tutkimukseen sekä keinoja hyödyntää tutkielman havaintoja tulevassa tutkimuksessa.
...
The factors of perceived usability and the fields of perceived usability research. This thesis discusses the impact of perceived usability on usability. The aim is to clarify the definition for concepts used in perceived usability research and lay foundation for future perceived usability research. The research problems in this thesis are: 1. What are the fields of perceived usability research? 2. What factors affect perceived usability? This thesis is based on previous perceived usability research. As research fields of perceived usability aesthetics, emotions, consumer loyalty, Perceived usability + Usability -model (PEUU) and the impact of formation and alternation of perceptions are discussed. As factors affecting perceived usability culture, schema and subjectivity, symbols and features, aesthetics and the difficulty of differencing different parts of information systems are discussed. This thesis aims to clarify the concepts of perceived usability research and helps to understand their differences and relationships. The concepts of usability, perceived usability, visual usability and aesthetics are defined. In this thesis a suggestion on what factors should be taken into consideration in perceived usability research is created. This thesis also considers different aspects for future visual usability research and ways to utilize the finding of this thesis in future research.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa
Kaartinen, Lauri (2021)Tutkielmassa tarkasteltiin visuaalisen kokemuksen pragmaattisten ja hedonisten laatujen suhdetta brändikokemukseen. Pragmaattiset ja hedoniset laadut ovat tässä tutkimuksessa käsitettävissä havaittuna visuaalisena ... -
Visuaalisen estetiikan vaikutus havaittuun käytettävyyteen graafisissa käyttöliittymissä
Niiranen, Antti (2020)Tietojärjestelmien käyttö on yleistynyt viimeisten vuosien aikana merkittävästi ja tämän seurauksena käyttäjille on tarjolla entistä suurempi valikoima erilaisia palveluita. Käytettävyyttä on pidetty pitkään keskeisimpänä ... -
Havaittua visuaalista käytettävyyttä mittaavan mittariston kehittäminen
Haapakoski, Minna (2018)Kognitiivisen ergonomian tutkimuskohteita ovat henkisen työnkuormituksen ja työstressin vähentäminen. Osaltaan näihin voidaan vaikuttaa työvälineiden ja laitteistojen hyvällä suunnittelulla, jolloin ne soveltuvat ... -
Väriyhdistelmien vaikutus havaittuun käytettävyyteen verkkokaupoissa
Pääkkönen, Noora (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia väriyhdistelmien vaikutusta verkkokauppojen havaittuun käytettävyyteen. Tutkimusta varten rakennettiin neljä versiota kuvitteellisen verkkokaupan etusivusta, joissa ... -
Lastensuojelun asiakirjojen dokumentointi : asiakkaiden näkökulmat ja osallisuutta haastavat tekijät dokumentoinnissa
Huttunen, Piia (2024)Asiakirjoilla on keskeinen asema sosiaalityössä, sillä niiden avulla luodaan näkyväksi asiakkaan elämää ja perusteita esimerkiksi päätöksentekoon. Asiakirjat mielletäänkin usein viranomaisten käyttöön. Asiakirjat eivät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.