Väriyhdistelmien vaikutus havaittuun käytettävyyteen verkkokaupoissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia väriyhdistelmien vaikutusta verkkokauppojen havaittuun käytettävyyteen. Tutkimusta varten rakennettiin neljä versiota kuvitteellisen verkkokaupan etusivusta, joissa käytettiin eri väriyhdistelmiä eroavissa määrin. Väriyhdistelmiksi valittiin analoginen sinisen ja vihreän yhdistelmä sekä toisiaan korostavat vihreän, punaisen ja sinisen yhdistelmä. Vastaajat arvioivat verkkokaupan eri versioiden havaittua käytettävyyttä SUS-mittarin sekä lisäkysymyksen kautta, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisilla käytettävyyteen liittyvillä adjektiiveilla verkkokaupan mallin eri versioita kuvailtaisiin. Tutkimus suoritettiin verkkokyselynä kesällä 2023 ja siihen osallistui 11 vastaajaa.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni vastaajien pitävän runsaasti sinisen ja vihreän sävyjä sisältävää verkkokauppaa parempana havaitulta käytettävyydeltään verrattuna muihin versioihin. Heikoimpana havaitulta käytettävyydeltään pidettiin vähän punaisen ja vihreän sävyjä sisältävää verkkokaupan versiota. SUS-mittarin ohella käytetyssä lisäkysymyksessä ilmeni vastaajien suosivan vahvasti sinisen ja vihreän sävyjä sisältäviä verkkokaupan versioita. Tulokset ovat linjassa aikaisempien aiheen tutkimusten kanssa,
joiden mukaan käyttäjät suosivat erityisesti sinistä sisältäviä verkkosivustoja erilaisissa havaittuun käytettävyyteen liittyvissä konteksteissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Visuaalisen estetiikan vaikutus havaittuun käytettävyyteen graafisissa käyttöliittymissä
Niiranen, Antti (2020)Tietojärjestelmien käyttö on yleistynyt viimeisten vuosien aikana merkittävästi ja tämän seurauksena käyttäjille on tarjolla entistä suurempi valikoima erilaisia palveluita. Käytettävyyttä on pidetty pitkään keskeisimpänä ... -
Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
Kalliokoski, Lauri (2023)Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa ... -
Käyttöliittymösuunnittelun perusperiaatteet verkkokaupoissa
Vänskä, Sini (2019)Käyttöliittymä on ihmisen käyttämän teknologian osa, jonka avulla ihminen pyrkii saavuttamaan päämääränsä ja erittelemään ongelmaansa. Käyttöliittymäsuunnittelu on osa käyttökokemuksen suunnittelua, jolla pyritään vaikuttamaan ... -
Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
Lahtinen, Jussi (2017)Kaupankäynti on siirtynyt viime aikoina hyvin nopeasti verkkoympäristöihin, nopean teknologisen kehittymisen seurauksena. Verkkokaupat ovat loistava ympäristö saada kuluttajat tekemään ylimääräisiä impulssiostoja, koska ... -
Kulttuurin vaikutus käyttöliittymän käytettävyyteen
Björn, Tommi (2022)Tämä kirjallisuuskatsaus käsittelee kulttuurin vaikutusta käyttöliittymän käytettävyyteen. Käyttöliittymän ominaisuuksien analyysissä hyödynnetään jakoa koviin ja pehmeisiin ominaisuuksiin, ja tekstissä todetaan käytettävyyden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.