Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorHansson, Julia
dc.date.accessioned2017-09-29T16:24:43Z
dc.date.available2017-09-29T16:24:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55489
dc.description.abstractMusiikkikasvattaja saattaa työssään kohdata monenlaisia oppijoita, sillä musiikissa ei yleensä järjestetä minkäänlaista erityisopetusta. Useimmiten erityisoppilailla on kuitenkin hyvät mahdollisuudet osallistua musiikinopetukseen olettaen, että musiikinopettajalla on riittävän hyvät työkalut voidakseen tukea näitä erityisoppilaita ammattimaisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Erilaisiin diagnooseihin perehtyminen ja omien pedagogisten tietotaitojen päivittäminen ovat ensisijaisia tapoja auttaa erilaisia oppijoita selviämään koulumaailman haasteista ja saamaan hyviä kokemuksia musiikintunneilta. OCD:ssä (pakko-oireisessa häiriössä) ja ASD:ssä (autismin kirjossa) on paljon samanlaisia piirteitä. Kandidaatintutkielmani antaa kattavan kuvan OCD- tai ASD-diagnoosin saaneiden tyyppillisesti esiintyvästä rituaalimaisesta toiminnasta ja tarjoaa käytännön vinkkejä musiikinopettajalle näiden oireiden kohtaamiseen. Mikä on olennaista tietää ja miten oppilasta voi tukea musiikintunneilla? Mitkä ovat erityisesti musiikin tarjoamat mahdollisuudet oppilaan tukemisessa? Mitä tietoa musiikkiterapian kirjallisuus tarjoaa musiikkikasvattajalle? Tutkielmani on englanninkielisiä lähteitä pitkälti hyödyntävä kirjallisuuskatsaus ja on musiikkikasvatuksen kentälle laajennettu versio vuonna 2014 kirjoitetusta, samoja teemoja käsittelevästä musiikkiterapian kandidaatintutkielmasta. Tämä päivitetty versio hyödyntää niin musiikkiterapian kuin musiikkikasvatuksenkin kirjallisuustarjontaa ja tutkii rituaalimaista käytöstä aiheuttavia tekijöitä, keskittyen tässsä tapauksessa koulumaailman näkökulmaan ja haasteisiin. ASD-oppilaiden tukemiseen on tarjolla ihan hyvin tietoa, mutta OCD vaikuttaisi olevan monelle aineenopettajalle vieras käsite. Olen kiinnostunut perehtymään tarkemmin rituaalimaista käytöstä aiheuttaviin diagnooseihin myös tulevaisuudessa, joko musiikkiterapian tai musiikkikasvatuksen näkökulmasta.en
dc.format.extent50
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikkikasvatus
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.othermusiikkiterapia
dc.subject.othererityismusiikkikasvatus
dc.subject.otherrituaalit
dc.subject.otherOCD
dc.subject.otherautismi
dc.subject.otherASD
dc.subject.othereriyttäminen
dc.title"Ja vielä kerran alusta" : musiikkikasvattajan mahdollisuudet OCD- ja ASD-oppilaiden tukemisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709293889
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2017-09-29T16:24:43Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot