dc.contributor.advisor | Uusitalo, Outi | |
dc.contributor.author | Koski, Eleonora | |
dc.date.accessioned | 2017-09-28T15:49:17Z | |
dc.date.available | 2017-09-28T15:49:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1725375 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55482 | |
dc.description.abstract | Kuluttajien tavoille ja tottumuksille saada tuotteita käyttöönsä on tullut useita vaihtoehtoja perinteisen tuotteiden omistamisen rinnalle, kun jakamistalous periaatteineen on alkanut levittäytyä useille eri liiketoiminnan alueille majoituksesta liikkumiseen. Omistamisen sijaan kuluttajat voivat halutessaan käyttää jakamiseen, vuokraamiseen ja yhteiskäyttöön pohjautuvia palveluita, joiden kautta on mahdollista saada tuote väliaikaisesti kuluttajan omaan käyttöön ilman sen omistamista. Usein omistaminen on yhä selkeästi suositumpi vaihtoehto enemmistölle kuluttajista, mutta jakamistalouteen perustuvien palveluiden käytön suosio on kasvamaan päin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia hyötyjä ja haittoja kuluttajat liittävät tuotteiden jakamiseen ja yhteiskäyttöön auton kontekstissa. Vastavuoroisesti selvitetään millaisia hyötyjä ja haittoja kuluttajat kokevat liittyvän auton omistamiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto tutkimusta varten kerättiin haastattelemalla kymmentä henkilöä, joista viisi asuu taloyhtiössä, jossa on käytössä yhteiskäyttöauto. Lisäksi haastateltiin viittä henkilöä, jotka ovat yhteiskäyttöpalvelu City Car Clubin jäseniä ja käyttävät palvelua aktiivisesti. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimustuloksia analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan, että jakamisen hyötyinä nousivat esiin vapaus vastuista, käytön edullisuus ja käytännöllisyys sekä mukana tuleva ympäristönäkökulma. Haittapuoliksi miellettiin ajoittaiset ongelmat saatavuuden suhteen sekä suunnitelmallisuus menojen suhteen, joka vähentää liikkumisen joustavuutta. Omistamisen haittoina pidettiin taloudellista vastuuta sekä huolta tuotteen toimivuudesta. Omistamisen hyödyiksi nousivat tuotteen tuttuus, mahdollisuus käyttää autoa aina halutessaan ja oikeus pitää autoa haluamassaan kunnossa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (68 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | jakamistalous | |
dc.subject.other | omistaminen | |
dc.subject.other | jakaminen | |
dc.subject.other | yhteisöllinen kuluttaminen | |
dc.subject.other | auton yhteiskäyttö | |
dc.title | Auton yhteiskäytön ja omistamisen hyödyt jakamistaloudessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201709283874 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.date.updated | 2017-09-28T15:49:18Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | jakamistalous | |
dc.subject.yso | kulutustottumukset | |
dc.subject.yso | omistus | |
dc.subject.yso | jakaminen | |
dc.subject.yso | yhteiskäyttö | |
dc.subject.yso | autot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |