Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorKoski, Eleonora
dc.date.accessioned2017-09-28T15:49:17Z
dc.date.available2017-09-28T15:49:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1725375
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55482
dc.description.abstractKuluttajien tavoille ja tottumuksille saada tuotteita käyttöönsä on tullut useita vaihtoehtoja perinteisen tuotteiden omistamisen rinnalle, kun jakamistalous periaatteineen on alkanut levittäytyä useille eri liiketoiminnan alueille majoituksesta liikkumiseen. Omistamisen sijaan kuluttajat voivat halutessaan käyttää jakamiseen, vuokraamiseen ja yhteiskäyttöön pohjautuvia palveluita, joiden kautta on mahdollista saada tuote väliaikaisesti kuluttajan omaan käyttöön ilman sen omistamista. Usein omistaminen on yhä selkeästi suositumpi vaihtoehto enemmistölle kuluttajista, mutta jakamistalouteen perustuvien palveluiden käytön suosio on kasvamaan päin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia hyötyjä ja haittoja kuluttajat liittävät tuotteiden jakamiseen ja yhteiskäyttöön auton kontekstissa. Vastavuoroisesti selvitetään millaisia hyötyjä ja haittoja kuluttajat kokevat liittyvän auton omistamiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto tutkimusta varten kerättiin haastattelemalla kymmentä henkilöä, joista viisi asuu taloyhtiössä, jossa on käytössä yhteiskäyttöauto. Lisäksi haastateltiin viittä henkilöä, jotka ovat yhteiskäyttöpalvelu City Car Clubin jäseniä ja käyttävät palvelua aktiivisesti. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimustuloksia analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan, että jakamisen hyötyinä nousivat esiin vapaus vastuista, käytön edullisuus ja käytännöllisyys sekä mukana tuleva ympäristönäkökulma. Haittapuoliksi miellettiin ajoittaiset ongelmat saatavuuden suhteen sekä suunnitelmallisuus menojen suhteen, joka vähentää liikkumisen joustavuutta. Omistamisen haittoina pidettiin taloudellista vastuuta sekä huolta tuotteen toimivuudesta. Omistamisen hyödyiksi nousivat tuotteen tuttuus, mahdollisuus käyttää autoa aina halutessaan ja oikeus pitää autoa haluamassaan kunnossa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (68 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherjakamistalous
dc.subject.otheromistaminen
dc.subject.otherjakaminen
dc.subject.otheryhteisöllinen kuluttaminen
dc.subject.otherauton yhteiskäyttö
dc.titleAuton yhteiskäytön ja omistamisen hyödyt jakamistaloudessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709283874
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2017-09-28T15:49:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysojakamistalous
dc.subject.ysokulutustottumukset
dc.subject.ysoomistus
dc.subject.ysojakaminen
dc.subject.ysoyhteiskäyttö
dc.subject.ysoautot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot