University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla

Icon
562.4 Kb

Authors
Tuulimo, Päivi
Date
2017
Discipline
PsykologiaPsychology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli saada tietoa 7-9-vuotiaiden lasten kielellisistä ja lukemisen taidoista sekä tarkastella kielen ja lukemisen vaikeuksien päällekkäistä esiintymistä. Kielellisiä taitoja tarkasteltiin puheen motorisen tuottamisen sekä lauseiden toistamisen perusteella. Tutkielmassa oli mukana 27 keskisuomalaista lasta, joiden suoriutumista tarkasteltiin fonologisen tietoisuuden, fonologisen lyhytkestoisen muistin, visuomotorisen tarkkuuden, puheentuottamisen, sanavaraston, päättelykyvyn, nopean nimeämisen sekä lukutaidon tehtävissä. Lapset ryhmiteltiin ensin lukutaidoltaan heikkoihin ja tavanomaisesti kehittyneisiin ja toisessa vaiheessa kielellisiltä taidoiltaan heikkoihin ja tavanomaisesti kehittyneisiin lapsiin. Lisäksi tarkasteltiin lapsia, joilla kielen ja lukemisen vaikeudet esiintyivät päällekkäin. Ryhmien välisiä eroja tutkittiin riippumattomien otosten t-testillä. Lisäksi selvitettiin yksilötasolla vaikeuksien laajuutta ja vakavuutta eri tehtävissä sen mukaan esiintyikö lapsella yksittäiset vai päällekkäiset vaikeudet. Lineaarisilla regressioanalyyseilla tarkasteltiin, miten kielelliset taidot selittävät suoriutumista fonologisessa tietoisuudessa, kirjainten nopeassa nimeämisessä ja epäsanojen lukemisessa. Lukivaikeusryhmä suoriutui tavanomaisesti lukevia heikommin fonologisessa tietoisuudessa ja nopeassa nimeämisessä, mutta fonologisessa lyhytkestoisessa muistissa ja kielellisissä taidoissa ryhmäeroja ei havaittu. Tutkielmassa kuitenkin 60 prosentilla lukivaikeuslapsista esiintyi kielellisiä pulmia, ja näiden lasten vaikeudet olivat kaikkiaan laajempia ja vaikeampia kuin muilla. Yksilötasolla fonologisen tietoisuuden ja nopean nimeämisen ongelmat esiintyivät suurimmalta osin vain lapsilla, joilla kielen ja lukemisen vaikeudet ilmenivät päällekkäin. Kielivaikeusryhmä suoriutui tavanomaisesti kielellisesti kehittyneitä heikommin fonologisen tietoisuuden sekä kirjainten nopean nimeämisen tehtävissä, mutta heillä ei esiintynyt lukemisen vaikeuksia. Puheen motorinen tuottaminen näyttäisi liittyvän fonologiseen tietoisuuteen ja kirjainten nimeämiseen yleisemmän motorisen kehityksen kautta. Kielellistä muistia mitannut lauseentoisto yhdistyi lukemisen ongelmiin ja myös selitti fonologista tietoisuutta ja kirjainten nimeämistä. Tutkielma vahvistaa kielellisten ja lukemisen vaikeuksien esiintyvän usein päällekkäin ja vaikeuttavan lasten taitoja yksittäin esiintyviä häiriöitä laajemmin. Lukivaikeuslasten kielelliset taidot olisi hyvä kontrolloida, kun suunnitellaan heidän tehokasta kuntoutusta ja opetusta. ...
Keywords
kielellinen erityisvaikeus dysleksia lukivaikeus kielelliset taidot fonologinen tietoisuus nopea sarjallinen nimeäminen fonologinen muisti puheentuottaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709263834

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sujuvaksi lukijaksi : lukemisvaikeuksien arvioinnista kohti näyttöön perustuvia interventioita 

    Kairaluoma, Leila (University of Jyväskylä, 2014)
  • Varhaisten aivovasteiden yhteydet lukutaidon kehittymiseen 

    Tommiska, Nenne (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko varhaisilla aivovasteilla mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta. Tutkimuksessani käytin pitkittäisasetelmaa, jossa tutkittavat on jaettu ...
  • Children at risk for dyslexia show deficient left-hemispheric memory representations for new spoken word forms 

    Nora, A.; Renvall, H; Ronimus, M.; Kere, J.; Lyytinen, Heikki; Salmelin, R. (Elsevier BV, 2021)
    Developmental dyslexia is a specific learning disorder with impairments in reading and spelling acquisition. Apart from literacy problems, dyslexics show inefficient speech encoding and deficient novel word learning, with ...
  • Oppimisvaikeudet ja prosessointinopeus : alaryhmien vertailu sukupuolittain prosessointinopeutta vaativissa kielellisissä ja ei-kielellisissä neuropsykologisissa testeissä 

    Hoffrén, Petra; Pöllänen, Eveliina (2018)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, eroavatko eri oppimisvaikeuden alaryhmiin (lukivaikeus [LV], matematiikan vaikeus [MV], tarkkaavuushäiriö [TH]) kuuluvien lasten suoritusajat ja virheiden lukumäärät sukupuolittain ...
  • Nuorten lukemisvaikeudet ja lukemiseen yhteydessä olevat tekijät kielessämme 

    Kairaluoma, Leila; Torppa, Minna; Aro, Mikko (Niilo Mäki Instituutti, 2017)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin suomenkielisten nuorten lukutaitoa ja sen taustalla olevia kognitiivisia tekijöitä. Artikkeli on ilmestynyt lehdessä Scientific Studies of Reading otsikolla ”The nature of and factors related ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre