Sujuvaksi lukijaksi : lukemisvaikeuksien arvioinnista kohti näyttöön perustuvia interventioita
Publisher
University of JyväskyläISBN
978-951-39-5624-0ISSN Search the Publication Forum
0075-4625Keywords
reading difficulties poor reading dyslexia cognitive skills rapid naming phonological processing intervention fatty acids lukihäiriöt dysleksia arviointi nimeäminen fonologinen tietoisuus kognitiiviset taidot ravintoainevalmisteet tukiopetus kielellinen kehitys kielelliset häiriöt lapset nuoret lukeminen
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3586]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ... -
Nuorten lukemisvaikeudet ja lukemiseen yhteydessä olevat tekijät kielessämme
Kairaluoma, Leila; Torppa, Minna; Aro, Mikko (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Tutkimuksessa tarkasteltiin suomenkielisten nuorten lukutaitoa ja sen taustalla olevia kognitiivisia tekijöitä. Artikkeli on ilmestynyt lehdessä Scientific Studies of Reading otsikolla ”The nature of and factors related ... -
Discriminatory Brain Processes of Native and Foreign Language in Children with and without Reading Difficulties
Azaiez, Najla; Loberg, Otto; Lohvansuu, Kaisa; Ylinen, Sari; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H. T. (MDPI AG, 2023)The association between impaired speech perception and reading difficulty has been well established in native language processing, as can be observed from brain activity. However, there has been scarce investigation of ... -
Children at risk for dyslexia show deficient left-hemispheric memory representations for new spoken word forms
Nora, A.; Renvall, H; Ronimus, M.; Kere, J.; Lyytinen, Heikki; Salmelin, R. (Elsevier BV, 2021)Developmental dyslexia is a specific learning disorder with impairments in reading and spelling acquisition. Apart from literacy problems, dyslexics show inefficient speech encoding and deficient novel word learning, with ... -
Suvussa esiintyvän lukemisvaikeusriskin yhteys motoriseen ja kielelliseen kehitykseen : tallaako lapsi kielensä päälle?
Viholainen, Helena (Jyväskylän yliopisto, 2006)Helena Viholaisen pitkittäistutkimus osoitti, ettei suomalainen kansanuskomus kielen päälle tallaamisesta pidä paikkaansa. Päinvastoin varhainen liikuntataitojen oppiminen edistää myös kielellisten taitojen oppimista. ...