dc.contributor.advisor | Honko, Mari | |
dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Prytkov, Andrei | |
dc.date.accessioned | 2017-09-25T10:37:27Z | |
dc.date.available | 2017-09-25T10:37:27Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1725001 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55433 | |
dc.description.abstract | Tarkastelen tutkimuksessani suomalaisen ja venäläisen opettajan kehollista vuorovaikutusta korkeakoulun opetuskontekstissa. Tutkin käsieleiden, ilmeiden, vartalon liikkeiden sekä katsekontaktin käyttöä. Tutkimukseni päätavoitteena on selvittää, miten suomalaisen ja venäläisen opettajan kehollinen vuorovaikutus eroaa toisistaan ja mihin tarkoituksiin eli funktioihin näitä liikkeitä on käytetty. Tutkimuksen aineistona on videoituja suomalaisen ja venäläisen opettajan luentoja. Aineiston analysointia varten olen kehittänyt liikkeiden luokittelun, joka perustuu aiempiin kehollisen vuorovaikutuksen tutkimuksiin, tarkemmin Ekman ja Friesenin (1969), McNeillin (1992), Bavelas and Chovilin (2000), Kendonin (2004) sekä Kleinken (1986) luokitteluihin. Jaottelin kaikki opettajien luennolla käyttämät liikkeet semanttisiksi liikkeiksi, jotka ilmenevät puheen kanssa ja kuvailevat puheen sisältöä, sekä rytmittäviksi liikkeiksi, jotka eivät kuvaa puheen sisältöä.
Tutkimukseni osoitti, että sekä suomalainen että venäläinen opettaja käyttivät kinesiikkaa runsaasti luennolla, erityisesti käsieleitä. Aineistoni analyysi osoitti, että sekä suomalainen että venäläinen opettajat käyttivät eniten rytmittäviä liikkeitä, jotka eivät kuvaa puheen sisältöä, mutta korostavat ja vahvistavat opettajan sanomaa. Lisäksi käsieleillä, ilmeillä, päännyökkäyksillä ja katsekontaktilla opettaja antoi puheenvuoron ja palautetta opiskelijalle. | fi |
dc.description.abstract | HUOM! Asiaan liittyy rehtorin päätös hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilyä koskevassa asiassa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (101 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kinesiikka | |
dc.title | Korkeakoulun opettajan kehollinen vuorovaikutus luennolla : vertaileva tapaustutkimus Suomen ja Venäjän kontekstissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201709253806 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2017-09-25T10:37:27Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | sanaton viestintä | |
dc.subject.yso | ilmaisu | |
dc.subject.yso | ruumiinkieli | |
dc.subject.yso | elekieli | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.subject.yso | Venäjä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |