Korkeakoulun opettajan kehollinen vuorovaikutus luennolla : vertaileva tapaustutkimus Suomen ja Venäjän kontekstissa
Lataukset:
Tarkastelen tutkimuksessani suomalaisen ja venäläisen opettajan kehollista vuorovaikutusta korkeakoulun opetuskontekstissa. Tutkin käsieleiden, ilmeiden, vartalon liikkeiden sekä katsekontaktin käyttöä. Tutkimukseni päätavoitteena on selvittää, miten suomalaisen ja venäläisen opettajan kehollinen vuorovaikutus eroaa toisistaan ja mihin tarkoituksiin eli funktioihin näitä liikkeitä on käytetty. Tutkimuksen aineistona on videoituja suomalaisen ja venäläisen opettajan luentoja. Aineiston analysointia varten olen kehittänyt liikkeiden luokittelun, joka perustuu aiempiin kehollisen vuorovaikutuksen tutkimuksiin, tarkemmin Ekman ja Friesenin (1969), McNeillin (1992), Bavelas and Chovilin (2000), Kendonin (2004) sekä Kleinken (1986) luokitteluihin. Jaottelin kaikki opettajien luennolla käyttämät liikkeet semanttisiksi liikkeiksi, jotka ilmenevät puheen kanssa ja kuvailevat puheen sisältöä, sekä rytmittäviksi liikkeiksi, jotka eivät kuvaa puheen sisältöä.
Tutkimukseni osoitti, että sekä suomalainen että venäläinen opettaja käyttivät kinesiikkaa runsaasti luennolla, erityisesti käsieleitä. Aineistoni analyysi osoitti, että sekä suomalainen että venäläinen opettajat käyttivät eniten rytmittäviä liikkeitä, jotka eivät kuvaa puheen sisältöä, mutta korostavat ja vahvistavat opettajan sanomaa. Lisäksi käsieleillä, ilmeillä, päännyökkäyksillä ja katsekontaktilla opettaja antoi puheenvuoron ja palautetta opiskelijalle.
...
HUOM! Asiaan liittyy rehtorin päätös hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilyä koskevassa asiassa.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan sanallisen ja sanattoman viestinnän merkitys kuudesluokkalaisten oppimiselle koululiikunnassa
Forsberg, Erika; Matilainen, Irina (2011) -
Bodily Practices in Action Formation and Ascription in Multilingual Interaction : Introduction to the Special Issue
Piirainen-Marsh, Arja; Lilja, Niina; Wind Eskildsen, Søren (University of Copenhagen, 2022)This special issue brings together empirical studies that investigate how bodily practices feature in action formation and action ascription in multilingual interaction (Schegloff, 2007; Levinson, 2013). Grounded in ... -
Pariskunnan välillä havaittavan yhteyden rakentuminen pariterapian hiljaisissa hetkissä
Niemelä, Marita (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin pariskunnan välillä havaittavan yhteyden rakentumista pariterapian hiljaisissa hetkissä. Tutkimuksessa kuvattiin pariskunnan välistä sanallista, nonverbaalia ja fysiologista vuorovaikutusta ... -
Exploring the role of emotions and conversation content in interpersonal synchrony : A case study of a couple therapy session
Kykyri, Virpi-Liisa; Nyman-Salonen, Petra; Tschacher, Wolfgang; Tourunen, Anu; Penttonen, Markku; Seikkula, Jaakko (Routledge, 2024)Objective This exploratory study investigated the association between interpersonal movement and physiological synchronies, emotional processing, and the conversational structure of a couple therapy session using a ... -
Kehollinen vuorovaikutus psykoterapiassa
Nyman-Salonen, Petra (Therapeia-säätiö, 2018)Tässä artikkelissa tarkastellaan psykoterapiaa kehollisena kohtaamisena ja kokemuksena. Artikkelissa esitellään tutkimustuloksia psykoterapian aikaisesta sanattomasta vuorovaikutuksesta ja pohditaan kehollisuuden merkitystä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.