Punching, kickin', drinkin' and talkin' shit : the four essentials of being a superheroine : representation of female characters in Marvel's Jessica Jones
Tämän tutkielman aiheena oli tarkastella naishahmojen representaatioita sarjakuvajätti Marvelin televisiosarjassa Jessica Jones. Tarkoituksena oli tutkia, kuinka naishahmot esitetään dialogin, ulkonäön ja käyttäytymisen keinoin, sekä hahmojen fyysisten ja juonellisten kontekstien kautta. Tarkastelun kohteena olivat sarjan neljä keskeisintä naishahmoa, ja aineistona käytettiin sarjan ensimmäistä kautta, johon kuului yhteensä 13 jaksoa.
Tutkimus perustui pääasiassa laadulliseen analyysiin, jota varten sovellettiin aiempaa naisrepresentaatioiden tutkimusta sekä Pearsonin (2007) hahmonrakennusmallia, joka sisälsi kuusi keskeistä hahmonrakennuksen osa-aluetta. Jokaista hahmoa analysoitiin kuuden kategorian osalta, joita olivat: 1) hahmohistoria, 2) ulkonäkö ja visuaalinen konteksti, 3) psykologiset piirteet, tavat ja suhteet muiden hahmojen kanssa, 4) kielenkäyttö, 5) ympäristö, sekä 6) roolit juonen kannalta ja hahmonkehitys. Tavoitteena oli tarkastella kutakin hahmoa monipuolisesti ja syväluotaavasti. Analyysin aikana erityistä huomiota kiinnitettiin niihin representaation osa-alueisiin, jotka aiempi tutkimus on osoittanut usein ongelmallisiksi naishahmojen kuvaamisen kannalta.
Tutkimus paljasti, että naishahmot esitettiin suurimmalta osin varsin erilaisina ja moniulotteisina hahmoina, jotka tekivät aktiivisia ja juonen kannalta merkittäviä päätöksiä toimintansa suhteen. Naishahmoja ei juuri seksualisoitu ulkonäön tai visuaalisen kontekstin kautta, mutta joidenkin hahmojen viehättävyyden merkitystä korostettiin dialogin kautta. Osa hahmoista myös esitettiin supersankarigenrelle tyypillisissä rooleissa pelastamista vaativina uhreina, mutta yhtäkään hahmoa ei esitetty niin yksipuolisessa valossa kuin aiempi tutkimus olisi antanut odottaa. Sarjan päähenkilö Jessica Jones osoittautui perinteisiä naissankarinormeja monin tavoin rikkovaksi kompleksiseksi hahmoksi, joka toimi usein miespuolisille sankareille perinteisesti varatuissa pääsankarin ja suojelijan rooleissa. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulokset viittaavat naisrepresentaatioiden kehittymiseen monipuolisempaan suuntaan supersankarigenren osalta.
...
Alternative title
Four essentials of being a superheroine : representation of female characters in Marvel's Jessica JonesKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Old ladies - they got a way of coming back and biting you in the ass" : the female character construction in Sons of Anarchy
Siltala, Laura (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia naispuolisten hahmojen rakentumista amerikkalaisessa Sons of Anarchy –televisiosarjassa. Sarjan tapahtumat sijoittuvat kuvitteelliseen kalifornialaiseen pikkukaupunkiin, jossa ... -
Badass bitches, damsels in distress, or something in between? : representation of female characters in superhero action films
Kinnunen, Jenni (2016)Tämän tutkielman aiheena on tutkia suosittujen supersankarielokuvien naishahmojen representaatioita. Tarkoitus on selvittää, kuinka naishahmoja representoidaan eli kuvataan visuaalisin keinoin, puheen/dialogin keinoin, ... -
The foundations of Let’s Play : Live action representation of video games in television and online 1975-2018
Kerttula, Tero (RWTH Aachen; GamiFIN Conference, 2019)In this article, I look at television shows based on video games in comparison to modern Let’s Play –videos. The paper draws a timeline from the earliest shows to modern days and discusses the evolution ... -
Fat female representation in the reality tv show "Dance Your Ass Off"
Räisänen, Suvi (2021)Tämä tutkielma käsittelee lihavien naisten representaatioita. Tutkimuskysymykseni on millaisia representaatioita lihavat naiskilpailijat rakentavat itselleen tosi tv-sarjassa Dance Your Ass Off. Tutkimusmenetelmänä on ... -
Service encounters in a British cooking show : aspects of organisation and discourse roles
Vanhanen, Sonja (2012)