dc.contributor.advisor | Waenerberg, Annika | |
dc.contributor.author | Laulainen, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2017-09-12T09:10:35Z | |
dc.date.available | 2017-09-12T09:10:35Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1723369 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55325 | |
dc.description.abstract | Birger Carlstedt (1907–1975) lukeutuu suomalaisiin konkretistisiin taidemaalareihin, jotka 1950-luvulta alken
tulivat tunnetuiksi teostensa geometriaan pohjautuvasta muotokielestään. Carlstedtin taiteellinen tuotanto on
monipuolinen ja kattaa useita erilaisia ilmaisutyylejä. 1920-luvun lopulla alkaneella urallaan hän kävi läpi
varhaisen abstraktin vaiheen, jossa sekoittuivat kubistiset ja konstruktivistiset vaikutteet. Hän työskenteli 1930- ja
1940-luvuilla esittävien aiheiden parissa sekoittaen ilmaisuunsa surrealistisia ja kubistisia vaikutteita ennen
siirtymistään täysabstraktioon. Taiteilijana toimiessaan hän matkusti paljon Euroopassa ja lisäksi
Pohjois-Afrikassa. Carlstedtilla oli myös kattava kansainvälinen verkosto ja hän tunsi hyvin eurooppalaisten
taidekeskusten tärkeät vaikuttajat.
Carlstedtin konkretistinen ilmaisukausi kesti noin vuodesta 1950 hänen viimeisiin elinvuosiinsa saakka. Tänä
aikana hän maalasi useita teoksia, joiden nimissä esiintyy musiikkiin viittaava termi tai fraasi. Tunnetuin esimerkki
on kaiketi Uponnut katedraali vuodelta 1949, jolla Carlstedtin on katsottu viitanneen Claude Debussyn
sävellykseen Cathedrale engloutie. Carlstedtin tuotannossa viittaus musiikkiin toistuu useiden maalausten
kohdalla. Tutkimuksessa tarkastellaan kyseisiä teoksia ja niiden nimien merkityksellisyyttä kuva-aiheiden
kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on pohtia millä tavoin teosten musiikilliset viittaukset ohjaavat teoksen
tulkintaa ja miksi Carlstedt on saattanut haluta nimetä teoksensa näin.
Tutkimuskysymys liittyy Toisen maailmansodan jälkeiseen pohjoismaiseen taidehistoriaan, joten tutkimuksessa perehdytään myös kolmen ruotsalaisen abstraktioon ja konkretismiin vaikuttaneen taiteilijan ideologiaan heidän kirjoitustensa kautta. Tekstien avulla saadaan yleiskäsitys pohjoismaisen konkretismin taustalla vallinneista arvoista, joilla oli vaikutus myös Suomessa toimineisiin taiteilijoihin. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (66 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Carlstedt, Birger | |
dc.subject.other | musiikilliset viittaukset | |
dc.title | Musiikilliset viittaukset Birger Carlstedtin (1907-1975) konkretististen maalausten nimissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201709123712 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.subject.method | Hermeneuttis-fenomenologinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-09-12T09:10:35Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | taidemaalarit | |
dc.subject.yso | elämäkerrat | |
dc.subject.yso | henkilöhistoria | |
dc.subject.yso | maalaukset | |
dc.subject.yso | nimeäminen | |
dc.subject.yso | taidehistoria | |
dc.subject.yso | konkretismi | |
dc.subject.yso | Pohjoismaat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |