Musiikilliset viittaukset Birger Carlstedtin (1907-1975) konkretististen maalausten nimissä
Birger Carlstedt (1907–1975) lukeutuu suomalaisiin konkretistisiin taidemaalareihin, jotka 1950-luvulta alken
tulivat tunnetuiksi teostensa geometriaan pohjautuvasta muotokielestään. Carlstedtin taiteellinen tuotanto on
monipuolinen ja kattaa useita erilaisia ilmaisutyylejä. 1920-luvun lopulla alkaneella urallaan hän kävi läpi
varhaisen abstraktin vaiheen, jossa sekoittuivat kubistiset ja konstruktivistiset vaikutteet. Hän työskenteli 1930- ja
1940-luvuilla esittävien aiheiden parissa sekoittaen ilmaisuunsa surrealistisia ja kubistisia vaikutteita ennen
siirtymistään täysabstraktioon. Taiteilijana toimiessaan hän matkusti paljon Euroopassa ja lisäksi
Pohjois-Afrikassa. Carlstedtilla oli myös kattava kansainvälinen verkosto ja hän tunsi hyvin eurooppalaisten
taidekeskusten tärkeät vaikuttajat.
Carlstedtin konkretistinen ilmaisukausi kesti noin vuodesta 1950 hänen viimeisiin elinvuosiinsa saakka. Tänä
aikana hän maalasi useita teoksia, joiden nimissä esiintyy musiikkiin viittaava termi tai fraasi. Tunnetuin esimerkki
on kaiketi Uponnut katedraali vuodelta 1949, jolla Carlstedtin on katsottu viitanneen Claude Debussyn
sävellykseen Cathedrale engloutie. Carlstedtin tuotannossa viittaus musiikkiin toistuu useiden maalausten
kohdalla. Tutkimuksessa tarkastellaan kyseisiä teoksia ja niiden nimien merkityksellisyyttä kuva-aiheiden
kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on pohtia millä tavoin teosten musiikilliset viittaukset ohjaavat teoksen
tulkintaa ja miksi Carlstedt on saattanut haluta nimetä teoksensa näin.
Tutkimuskysymys liittyy Toisen maailmansodan jälkeiseen pohjoismaiseen taidehistoriaan, joten tutkimuksessa perehdytään myös kolmen ruotsalaisen abstraktioon ja konkretismiin vaikuttaneen taiteilijan ideologiaan heidän kirjoitustensa kautta. Tekstien avulla saadaan yleiskäsitys pohjoismaisen konkretismin taustalla vallinneista arvoista, joilla oli vaikutus myös Suomessa toimineisiin taiteilijoihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Symboliset merkitykset Andreas Møllerin maalaamassa arkkiherttuatar Maria Teresian muotokuvassa
Häätylä, Janne-Rainer (2022)Kandidaatintukielmani on ikonografinen analyysi tanskalaisen Andreas Møllerin maalaamasta arkkiherttuatar Maria Teresian muotokuvasta ja sen symbolisista merkityksistä. Vuonna 1727 valmistunut teos esittää Maria Teresiaa ... -
Indian Yellow and Titanium White : A Material-centred Perspective on the Pigments Used by Artists Helene Schjerfbeck and Akseli Gallen-Kallela in the 1920s
Tikkala, Hanne; Hornytzkyj, Seppo (Kansallisgalleria, 2022)This article presents the results of material studies focused on identifying and comparing the contents of the pigment palettes of two notable Finnish painters, Helene Schjerfbeck (1862–1946) and Akseli Gallen-Kallela ... -
Mardiros Sanoukian: Kuopiolaisen kosmopoliitin elämä ja taiteellinen tuotanto
Jääskeläinen, Jaana (2018)Mardiros Sanoukian (1929-1997) oli kuopiolainen taidemaalari ja taidevalokuvaaja. Hänen taiteellinen matkansa alkoi Beirutista syventyen taiteelliseksi elämäntavaksi Pariisissa, päättyen lopulta Kuopioon. Hänen monipuolinen ... -
Paintings as Solid Affective Scaffolds
Saarinen, Jussi (Wiley-Blackwell Publishing, Inc., 2019)We humans continuously reshape the environment to alter, enhance, and sustain our affective lives. This two‐way modification has been discussed in recent philosophy of mind as affective scaffolding, wherein scaffolding ... -
Kirkkomaalauksen traditio ja muutos 1720-1880 : Carl Fredrik Blom murrosajan maalarina
Hanka, Heikki (Jyväskylän yliopisto, 1997)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.