Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydessä. Huomio kiinnittyy etenkin heidän opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtymättömyyden tunteen rakentumisessa. Aiemman tutkimuksen perusteella kouluviihtyvyys vaikuttaa nuorten päätöksiin jatkokouluttautumisesta, jonka on edelleen tutkittu olevan tärkeimpiä nuorten syrjäytymiseen liittyviä tekijöitä. Kouluviihtyvyyskokemusten merkityksiä tutkimalla onkin tarkoitus pohtia opettajan mahdollisuuksia syrjäytymisen varhaisessa ennaltaehkäisyssä.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin ja sen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja sen analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Haastateltaviksi valittiin kuusi vailla peruskoulun jälkeistä tutkintoa olevaa nuorta aikuista, jotka eivät olleet haastatteluhetkellä työelämässä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että haastateltavat ovat kokeneet koulunsa turvattomaksi ympäristöksi, jossa he ovat saaneet osakseen epäoikeudenmukaista kohtelua ja suhteet opettajiin ovat jääneet etäisiksi. Heidän kouluaikainen opetuksensa on ollut pääsääntöisesti opettajakeskeistä. Tulokset saavat vahvistusta aiemmasta aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta.
Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuloksissa korostuu oppilaan yksilöllisen kohtaamisen merkitys koulun mielekkääksi kokemisen kannalta.
...
Alternative title
Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Peruskoulusta elämänkouluun : ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen
Kuronen, Ilpo (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2010)Lasten ja nuorten vointi koulussa on kehittynyt vastakkaisiin suuntiin. Enemmistö voi hyvin, mutta yhä useampi kärsii esimerkiksi jännittämisestä, keskittymis- ja motivaatiovaikeuksista, kiusaamisesta, masennuksesta tai ... -
Oppilaan tilannesidonnainen kiinnittyminen yläkoulussa : yhteydet yleiseen kiinnittymiseen ja eri tilannetekijöihin
Pöysä, Sanni (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä väitöstutkimuksessa tarkasteltiin yläkouluikäisten oppilaiden kouluun kinnittymistä sekä siinä ilmenevää tilannesidonnaista vaihtelua. Oppilaan kouluun kiinnittyminen eli student engagement on käsite, jota käytetään ... -
"Reunalla" : kokemuksia syrjäytymisvaarassa olevien nuorten musiikkiterapiaryhmästä
Rouhiainen, Heidi (2006) -
Student engagement in Finnish lower secondary school
Virtanen, Tuomo (University of Jyväskylä, 2016)This thesis examined the engagement of students at lower secondary schools in Finland. Two independent cross-sectional data sets collected in 2010 (N = 821) and 2013 (N = 2485) were analyzed using both variable-centered ... -
Kouluviihtyvyys ja siihen liittyvät tekijät peruskoulussa ja toisen asteen opinnoissa
Manninen, Seija (University of Jyväskylä, 2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun kahdeksasluokkalaiset (N=491) ja toisen asteen opiskelijat (N=200) viihtyivät opinnoissaan ja mitkä eri tekijät siihen vaikuttivat. Aineisto koottiin ...