dc.contributor.advisor | Aunola, Kaisa. | |
dc.contributor.author | Kokkonen, Emma | |
dc.date.accessioned | 2017-09-11T13:08:43Z | |
dc.date.available | 2017-09-11T13:08:43Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1722800 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55311 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja lämpimyyden, yhteyttä kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmenevään minäkuvaan sekä minäkuvassa ensimmäisen kouluvuoden aikana tapahtuvaan kehitykseen. Lisäksi tutkittiin, ovatko vanhemmuustyylien yhteydet lapsen minäkuvaan ja sen kehitykseen erilaisia riippuen lapsen sukupuolesta. Tutkimus on osa VALO-pitkittäistutkimusta. Tutkittavana olivat 152 lasta (79 tyttöä ja 73 poikaa) sekä heidän vanhempansa (152 äitiä ja 118 isää). Lasten minäkuvaa ensimmäisen kouluvuoden alussa ja lopussa mitattiin lasten suhtautumisena itseensä ja onnistumisiinsa ja epäonnistumisiinsa tutkimustilanteissa. Mittarina käytettiin tutkija-arviota. Vanhemmuustyylejä arvioitiin ensimmäisen kouluvuoden alussa päiväkirjamenetelmällä. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 19-ohjelmalla.
Tulokset osoittivat, että lasten koulutaitojen tason kontrolloinnin jälkeen isien lämpimyys oli kouluvuoden alussa positiivisesti yhteydessä sekä tyttöjen että poikien minäkuvaan, kun taas äitien lämpimyys oli positiivisesti yhteydessä tyttöjen minäkuvaan ja negatiivisesti poikien minäkuvaan. Sekä tyttöjen että poikien kohdalla äitien ja isien lämpimyys suojasi negatiivisen minäkuvan kehittymiseltä ensimmäisen kouluvuoden aikana. Vanhemman käyttämä psykologinen kontrolli ei selittänyt lapsen minäkuvaa ensimmäisen kouluvuoden alussa. Äidin käyttämä psykologinen kontrolli näytti kuitenkin ennustavan negatiivisemman minäkuvan kehitystä ensimmäisen kouluvuoden aikana.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vanhempia tulisi tukea lämpimään vuorovaikutukseen lapsen kanssa, sillä vanhempien lämpimyys on tärkeää negatiivisen minäkuvan kehittymisen välttämiseksi. Koska äidin psykologinen kontrolli näyttää edistävän negatiivisen minäkuvan kehitystä, sitä olisi tärkeää välttää. Aiempien tutkimusten perusteella psykologisen kontrollin käyttö on yhteydessä vanhempien stressiin, joten pyrittäessä lasten minäkuvan tukemiseen olisi tärkeää miettiä keinoja vanhempien jaksamisen tukemiseen. Myös vanhempien yleistä tietämystä lämpimyyden tärkeydestä ja psykologisen kontrollin riskeistä suhteessa lapsen kehitykseen olisi hyvä lisätä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (33 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | vanhemmuustyylit | |
dc.subject.other | lämpimyys | |
dc.subject.other | psykologinen kontrolli | |
dc.subject.other | minäkuva | |
dc.subject.other | oppimisminäkuva | |
dc.subject.other | positiivinen suhtautuminen | |
dc.subject.other | negatiivinen suhtautuminen | |
dc.subject.other | ensimmäinen luokka | |
dc.title | Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201709113702 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.date.updated | 2017-09-11T13:08:43Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.subject.yso | vanhempi-lapsisuhde | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | positiivisuus | |
dc.subject.yso | negatiivisuus | |
dc.subject.yso | koulutulokkaat | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |