Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorWesterbacka, Eija
dc.date.accessioned2017-08-26T18:13:38Z
dc.date.available2017-08-26T18:13:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1720018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55186
dc.description.abstractTutkimus käsittelee neljäsluokkalaisten oppilaiden mielekkäiden oppimisympäristöjen tilojen ja paikkojen muodostumista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia tiloja ja paikkoja pidetään mielekkäinä. Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) mukaan oppimisympäristöjen tavoiteena on kehittää pedagogisesti mielekkäitä paikkoja ja tiloja. Tutkimusaineistona oli kahden porilaisen koulun neljäsluokkalaisen oppilaan (n=34) piirrokset ja haastattelut (n=14). Tutkin oppilaiden mielekkäiksi kokemia oppimisympäristön paikkoja ja tiloja hermeneuttis-fenomenologisen tutkimusmetodin avulla. Analysoin tutkimusvastauksia oppilaiden kokemuksista tutkimuskysymyksen ”Millaisia oppimisympäristön paikkoja ja tiloja neljäsluokkalaiset oppilaat kokevat mielekkäiksi?” perusteella. Tutkimustulosten mukaan alle puolet oppilaista koki vapaa-ajan oppimisympäristön paikat ja tilat mielekkäiksi. Tutkimus osoitti, että oppilaat arvostavat oppimisympäristötilan ja –paikan rauhallisuutta sekä omaehtoisen tekemisen mahdollisuutta. Jatkotutkimusaiheena voisi tarkastella oppilaiden konkreettisen oppimisen ja oppimiseen johtavien taitojen esilletuomista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (88 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheroppimisympäristöt
dc.subject.otheroppilaiden ääni
dc.subject.otheroppimiskokemukset
dc.subject.othertila
dc.subject.otherpaikka
dc.titleNeljäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäiden oppimisympäristöjen tiloista ja paikoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201708263575
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodHermeneuttis-fenomenologinen tutkimus
dc.date.updated2017-08-26T18:13:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysotilat
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysooppimiskokemukset
dc.subject.ysoviihtyisyys
dc.subject.ysokoululaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record