dc.contributor.advisor | Kähkönen, Satu | |
dc.contributor.advisor | Waenerberg, Annika | |
dc.contributor.author | Alajuuma, Viivi | |
dc.date.accessioned | 2017-08-13T10:17:12Z | |
dc.date.available | 2017-08-13T10:17:12Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1719135 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55073 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan 1930-luvun puristelasia suhteessa aikakauden suomalaiseen keskusteluun kodintuotteiden teollisesta valmistamisesta ja koneellisesti valmistettujen tuotteiden suunnittelusta. Tutkielman kolme päätutkimuskysymystä ovat: Millainen modernin kodinesineen tuli olla? Miten tällainen moderni kodinesine suunniteltiin ja valmistettiin? Miten sitä markkinoitiin? Päätutkimuskysymykset jakavat tutkielman kolmeen teemaan, joiden alla kysymyksiä käsitellään.
Modernin kodinesineen määritelmää on pohdittu modernismia käsittelevän aikalaiskeskustelun kautta. Käsiteltäväksi on valittu taide- ja muotoilualan julkaisujen kirjoituksia. Kirjoituksia tarkasteltaessa on haluttu selvittää käsiteltiinkö julkaisuissa lasimuotoilua ja lasin koneellista valmistusta, mitä ja miten koneellisesta tuotannosta yleensä ottaen kirjoitettiin ja miten kirjoittajat näkivät ja määrittelivät koneellisesti valmistetun tuotteen. Kirjoituksia on tarkasteltu lähiluvun periaatteella. Modernin kodinesineen markkinointia on selvitetty Kotiliesi-lehdessä vuosina 1937–1939 julkaistujen puristelasimainosten kautta. Göran Hongellin suunnittelemien Silko-, Maininki- ja Säde- puristelasisarjojen mainoksia on tutkittu sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkielma luo eri näkökulmien avulla yleiskuvaa puristelasin muotoilun historiasta ja vahvistaa käsitystä siitä, että sotien välinen aika oli Suomessa muotoilun murroskautta ja pohjusti sotien jälkeisen ajan suomalaisen lasimuotoilu nousua. Modernia muotoilua ja kodin esineiden teollista valmistamista käsittelevät aikalaiskirjoitukset muistuttivat siitä, että funktionalismin puolestapuhujien tavoitteet olivat ylevät, mutta tavoitteiden siirtyminen käytännön kodintavaratuotantoon tapahtui erittäin hitaasti. Kotilieden mainoksia tutkittaessa selvisi, että Karhulan lasitehdas tasapainoili 1930-luvulla uuden muotokielen ja ostajien miellyttämisen välillä. Lähdekirjallisuuden perusteella tehtaan johto oli ilmeisen selvästi kiinnostunut aikakauden arkkitehtuurista ja muotoilusta, mutta ostavalle yleisölle funktionalististen lasituotteiden moderniutta pyrittiin häivyttämään. Mainokset vahvistivat kuvaa siitä, että lasia ei yritetty myydä niiden moderniudella tai funktionalistisuudella. Muotoilun murroskausi näkyi kuitenkin kiinnostavasti rivien välistä etenkin mainonnassa käytetyissä valokuvissa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (73 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Hongell, Göran | |
dc.subject.other | Karhulan lasitehdas | |
dc.subject.other | Kotiliesi (aikakauslehti) | |
dc.title | Arjen muotoilua : Karhulan lasitehtaan 1930-luvun puristelasi modernistisena kodintuotteena aikalaiskirjoituksissa ja Kotilieden mainoskuvissa | |
dc.title.alternative | Karhulan lasitehtaan 1930-luvun puristelasi modernistisena kodintuotteena aikalaiskirjoituksissa ja Kotilieden mainoskuvissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201708133465 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.date.updated | 2017-08-13T10:17:13Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | 1930-luku | |
dc.subject.yso | teollinen muotoilu | |
dc.subject.yso | lasiteollisuus | |
dc.subject.yso | lasiesineet | |
dc.subject.yso | käyttöesineet | |
dc.subject.yso | puristelasi | |
dc.subject.yso | astiat | |
dc.subject.yso | markkinointi | |
dc.subject.yso | mainokset | |
dc.subject.yso | modernismi | |
dc.subject.yso | funktionalismi | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |