Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja.
dc.contributor.authorKoponen, Auli
dc.date.accessioned2017-08-10T14:13:05Z
dc.date.available2017-08-10T14:13:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1719122
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55065
dc.description.abstractTässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja oppilaiden käyttäytymisen pulmiin. Lisäksi olin kiinnostunut selvittämään, kuinka opettajat kokevat kolmiportaisen tuen mallin toimivan oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin tukena, myös opettajan työn näkökulmasta. Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä puolistrukturoidulla lomakekyselyllä ja se koostuu 14 alakoulun opettajan vastauksesta. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen olevan sääntöjä rikkovaa toimintaa, kuten asiaankuulumatonta puhumista, aggressiivista käyttäytymistä ja häiriköintiä. Kolmiportaisen tuen malli ei opettajien näkemyksien mukaan tue oppilasta käyttäytymisen pulmissa sen tarkoittamalla tavalla. Kolmiportainen tuki nähdään työläänä ja opettajat kokevat sen olevan hyödyksi enemmänkin oppilaiden oppimisen ongelmissa. Opettajien mukaan oppilaiden yksilökohtaiset tuen suunnitelmat jäävät kolmiportaisessa tuessa liian usein suunnitelmatasolle. Oppilaiden käyttäytymisen pulmien ennaltaehkäisyssä, opettajat kokivat tärkeäksi yhteiset pelisäännöt, pienet ryhmäkoot, jatkuvan oppilaiden ohjauksen ja palautteen antamisen, sekä henkilökunnan ja vanhempien välisen yhteistyön. Haastavia käyttäytymisen tilanteita purkaessa, opettajat toimivat puuttumalla tilanteisiin välittömästi, puhuttelemalla oppilasta ja ohjaamalla oppilasta oikeellisuuteen. Tilanteesta riippuen, myös oppilaan poistaminen luokasta henkilökunnan avustuksella oli keino purkaa tilanne.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (58 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherei-toivottu käyttäytyminen
dc.subject.otherkolmiportainen tuki
dc.subject.otherfenomenologinen tutkimus
dc.subject.otherei-toivotun käyttäytymisen ennaltaehkäisy
dc.subject.otherinkluusio
dc.titleAlakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201708103456
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodFenomenologinen tutkimus
dc.date.updated2017-08-10T14:13:05Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokouluviihtyvyys
dc.subject.ysotyörauha
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysopoikkeava käyttäytyminen
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysoennaltaehkäisy
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot