dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja. | |
dc.contributor.author | Koponen, Auli | |
dc.date.accessioned | 2017-08-10T14:13:05Z | |
dc.date.available | 2017-08-10T14:13:05Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1719122 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55065 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä
oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana
oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja oppilaiden
käyttäytymisen pulmiin. Lisäksi olin kiinnostunut selvittämään, kuinka
opettajat kokevat kolmiportaisen tuen mallin toimivan oppilaiden oppimisen ja
koulunkäynnin tukena, myös opettajan työn näkökulmasta.
Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä puolistrukturoidulla
lomakekyselyllä ja se koostuu 14 alakoulun opettajan vastauksesta.
Tutkielman perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat oppilaiden
ei-toivotun käyttäytymisen olevan sääntöjä rikkovaa toimintaa, kuten
asiaankuulumatonta puhumista, aggressiivista käyttäytymistä ja häiriköintiä.
Kolmiportaisen tuen malli ei opettajien näkemyksien mukaan tue oppilasta
käyttäytymisen pulmissa sen tarkoittamalla tavalla. Kolmiportainen tuki
nähdään työläänä ja opettajat kokevat sen olevan hyödyksi enemmänkin
oppilaiden oppimisen ongelmissa. Opettajien mukaan oppilaiden
yksilökohtaiset tuen suunnitelmat jäävät kolmiportaisessa tuessa liian usein
suunnitelmatasolle.
Oppilaiden käyttäytymisen pulmien ennaltaehkäisyssä, opettajat kokivat
tärkeäksi yhteiset pelisäännöt, pienet ryhmäkoot, jatkuvan oppilaiden
ohjauksen ja palautteen antamisen, sekä henkilökunnan ja vanhempien välisen
yhteistyön. Haastavia käyttäytymisen tilanteita purkaessa, opettajat toimivat
puuttumalla tilanteisiin välittömästi, puhuttelemalla oppilasta ja ohjaamalla
oppilasta oikeellisuuteen. Tilanteesta riippuen, myös oppilaan poistaminen
luokasta henkilökunnan avustuksella oli keino purkaa tilanne. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (58 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ei-toivottu käyttäytyminen | |
dc.subject.other | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.other | fenomenologinen tutkimus | |
dc.subject.other | ei-toivotun käyttäytymisen ennaltaehkäisy | |
dc.subject.other | inkluusio | |
dc.title | Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201708103456 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Fenomenologinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-08-10T14:13:05Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kouluviihtyvyys | |
dc.subject.yso | työrauha | |
dc.subject.yso | luokkatyöskentely | |
dc.subject.yso | poikkeava käyttäytyminen | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.subject.yso | ennaltaehkäisy | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |