dc.contributor.advisor | Niemi-Pynttäri, Risto | |
dc.contributor.advisor | Lahdelma, Tuomo | |
dc.contributor.author | Ahoste, Annemari | |
dc.date.accessioned | 2017-07-07T13:32:59Z | |
dc.date.available | 2017-07-07T13:32:59Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1704817 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54894 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, voiko multimodaalisten menetelmien käyttäminen auttaa nuoria saavuttamaan inspiraation ja luovuuden tilan sekä edistää heidän tarinoiden kirjoittamisen harrastamistaan. Yhdistän tutkimuksessa digitaalisuuden ja luovan kirjoittamisen suunnittelemalla multimodaalisuutta hyödyntävän luovan kirjoittamisen verkkokurssin mallin ja toteuttamalla testikurssin varhaisnuorten ryhmälle. Aineistonani ovat tutkimukseni kirjallisena osuutena toimiva työpäiväkirja ja siihen kirjaamani havainnot tutkimuskohteesta sekä kurssille osallistujien kanssa eri kanavien kautta tapahtunut vuorovaikutus.
Tutkimukseni tuottaa uutta tietoa mobiililaitteiden käyttäjien subjektiviteetista, mahdollisuudesta toimia hybridissä tilassa sekä luovaan prosessiin osallistujien roolien muuntumisesta jaetun asiantuntijuuden suuntaan. Tutkimuksen perusteella nuorille luonnollisten toteutustapojen valinnan salliminen edesauttoi inhimillisten ilmiöiden syntymistä. Spontaani vuorovaikutus ja improvisaatio johtivat inspiroitumiseen ja luovaan tilaan sekä voimaantumiseen. Ryhmän jäsenyydestä muodostui nuorille suorastaan kirjoittamisen edellytys ja heidän kirjoittajaidentiteettinsä näyttäytyivät sosiaalisina. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of my study is to find out if the use of multimodal methods help young students to achieve the state of inspiration and creativity as well as promote their ability to write stories. In my study I create a multi-modal creative writing online course model and introduce a test course for a group. Both the notes and observations in my diary together with the interaction with the participants through the different channels forms the basis of my study. My research provides new information on the subjectivity of mobile users, the ability to act in hybrid mode, and changing the roles in shared expertise. Based on the study, allowing young people to choose natural approaches contributed to the emergence of human phenomena. Spontaneous interaction and improvisation led to inspiration and creative space and empowerment. Membership of the group was a precondition for young people and their author identities seemed social. | en |
dc.format.extent | 2verkkoaineistoa (78, 60 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Luova kirjoittaminen | |
dc.subject.other | yhteisöllisyys | |
dc.subject.other | verkkokurssi | |
dc.subject.other | inspiraatio | |
dc.subject.other | mobiililaitteet | |
dc.subject.other | hybriditila | |
dc.subject.other | varhaisnuoret | |
dc.title | Inspiraatio ja luovuus nuorten verkkokirjoittajaryhmässä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201707073268 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kirjoittaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Creative writing | en |
dc.date.updated | 2017-07-07T13:32:59Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3041 | |
dc.subject.yso | luova kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.subject.yso | verkkokurssit | |
dc.subject.yso | inspiraatio | |
dc.subject.yso | mobiililaitteet | |
dc.subject.yso | varhaisnuoret | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |