Inspiraatio ja luovuus nuorten verkkokirjoittajaryhmässä
Authors
Date
2017Access restrictions
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, voiko multimodaalisten menetelmien käyttäminen auttaa nuoria saavuttamaan inspiraation ja luovuuden tilan sekä edistää heidän tarinoiden kirjoittamisen harrastamistaan. Yhdistän tutkimuksessa digitaalisuuden ja luovan kirjoittamisen suunnittelemalla multimodaalisuutta hyödyntävän luovan kirjoittamisen verkkokurssin mallin ja toteuttamalla testikurssin varhaisnuorten ryhmälle. Aineistonani ovat tutkimukseni kirjallisena osuutena toimiva työpäiväkirja ja siihen kirjaamani havainnot tutkimuskohteesta sekä kurssille osallistujien kanssa eri kanavien kautta tapahtunut vuorovaikutus.
Tutkimukseni tuottaa uutta tietoa mobiililaitteiden käyttäjien subjektiviteetista, mahdollisuudesta toimia hybridissä tilassa sekä luovaan prosessiin osallistujien roolien muuntumisesta jaetun asiantuntijuuden suuntaan. Tutkimuksen perusteella nuorille luonnollisten toteutustapojen valinnan salliminen edesauttoi inhimillisten ilmiöiden syntymistä. Spontaani vuorovaikutus ja improvisaatio johtivat inspiroitumiseen ja luovaan tilaan sekä voimaantumiseen. Ryhmän jäsenyydestä muodostui nuorille suorastaan kirjoittamisen edellytys ja heidän kirjoittajaidentiteettinsä näyttäytyivät sosiaalisina.
...
The purpose of my study is to find out if the use of multimodal methods help young students to achieve the state of inspiration and creativity as well as promote their ability to write stories. In my study I create a multi-modal creative writing online course model and introduce a test course for a group. Both the notes and observations in my diary together with the interaction with the participants through the different channels forms the basis of my study. My research provides new information on the subjectivity of mobile users, the ability to act in hybrid mode, and changing the roles in shared expertise. Based on the study, allowing young people to choose natural approaches contributed to the emergence of human phenomena. Spontaneous interaction and improvisation led to inspiration and creative space and empowerment. Membership of the group was a precondition for young people and their author identities seemed social.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Henkilöhahmot elävät omaa elämäänsä, en mä siihen puutu” : autoetnografinen tutkimus Kierre-romaanikäsikirjoituksen kirjoittamisprosessista
Porthan, Piritta (2022)Tutkin vuonna 2020 julkaistussa kandidaatintutkielmassani fiktiivisten henkilöhahmojen itsenäiseltä tuntuvaa toimijuutta. Teen maisterintutkielmassani kandidaatintutkielmalleni autoetnografista jatkotutkimusta: tutkin, ... -
Kirjoittamisen ilo
Kärkkäinen, Marita (2007) -
"Luovasti eksyksissä" : kokemuksia yhdessäkirjoittamisesta
Pirttilä, Anneli (2021)Kandidaatintutkielmani tavoitteena on selvittää, millaiseksi kirjoittamisen kokemus muodostuu proosatekstin tasaveroisessa yhdessäkirjoittamisessa ja millaisia mahdollisuuksia se tuottaa yksinkirjoittamiseen verrattuna. ... -
Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
Korppinen, Laura (2018)Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään Suomessa yhä enemmän – lähes jokainen suomalainen nuori käyttää internetiä useita kertoja päivässä. Lukioverkko hajaantuu, ja opettajien ammattijärjestö on huolissaan koulutuksen ...