Inspiraatio ja luovuus nuorten verkkokirjoittajaryhmässä

Abstract
Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, voiko multimodaalisten menetelmien käyttäminen auttaa nuoria saavuttamaan inspiraation ja luovuuden tilan sekä edistää heidän tarinoiden kirjoittamisen harrastamistaan. Yhdistän tutkimuksessa digitaalisuuden ja luovan kirjoittamisen suunnittelemalla multimodaalisuutta hyödyntävän luovan kirjoittamisen verkkokurssin mallin ja toteuttamalla testikurssin varhaisnuorten ryhmälle. Aineistonani ovat tutkimukseni kirjallisena osuutena toimiva työpäiväkirja ja siihen kirjaamani havainnot tutkimuskohteesta sekä kurssille osallistujien kanssa eri kanavien kautta tapahtunut vuorovaikutus. Tutkimukseni tuottaa uutta tietoa mobiililaitteiden käyttäjien subjektiviteetista, mahdollisuudesta toimia hybridissä tilassa sekä luovaan prosessiin osallistujien roolien muuntumisesta jaetun asiantuntijuuden suuntaan. Tutkimuksen perusteella nuorille luonnollisten toteutustapojen valinnan salliminen edesauttoi inhimillisten ilmiöiden syntymistä. Spontaani vuorovaikutus ja improvisaatio johtivat inspiroitumiseen ja luovaan tilaan sekä voimaantumiseen. Ryhmän jäsenyydestä muodostui nuorille suorastaan kirjoittamisen edellytys ja heidän kirjoittajaidentiteettinsä näyttäytyivät sosiaalisina.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707073268Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share