Technology acceptance of voice assistants : anthropomorphism as factor
Teknologian omaksumista on tutkittu tietojärjestelmätieteissä vuosia, tarkoituksena selvittää mitkä tekijät vaikuttavat teknologian omaksumiseen. Nämä tutkimukset ovat tuottaneet erilaisia malleja, jotka selittävät tämän prosessin niin teknisestä, kuin motivaation näkökulmasta. Tämä tutkimus yrittää luoda mallin joka selittää teknologian omaksumisen, kun antropomorfismi on lisätty tekijäksi. Tätä mallia tutkitaan ääniavustajien kontekstissa.
Tämä pro-gradu tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta, sekä empiirisestä tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsaus osoittaa antropomorfismin voivan vaikuttaa käyttäjän käyttäytymiseen. Lisäksi katsaus tunnistaa sopivia tekijöitä, joilla mitata antropomorfismia, sekä tarkastelee tekijöitä nykyisissä teknologian omaksumismalleissa uutta teoreettista viitekehystä varten. Tämän tuloksena syntyvä viitekehys yhdistää järjestelmän laadun, koetun hyödyllisyyden, koetun helppokäyttöisyyden, sosiaalisen vaikutuksen sekä suosittuuden antropomorfismin kanssa, jonka avulla voidaan nähdä miten nämä tekijät vaikuttavat käyttöaikomukseen ja käyttäjätyytyväisyyteen. Lisäksi tämä viitekehys mittaa antropomorfismia aiheuttavia ääniavustajan ominaisuuksia, sekä käyttäjän taipumuksellisia tekijöitä. Tätä viitekehystä tutkitaan kvantitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimuksen tulosten perusteella, antropomorfismilla ei ollut odotettuja vaikutuksia käyttöaikomukseen tai käyttäjätyytyväisyyteen. Sen sijaan vaikuttavimmat tekijät olivat koettu hyödyllisyys, koettu helppokäyttöisyys sekä järjestelmän laatu. Tutkielman lopuksi näistä tuloksista keskustellaan, sekä mahdollisia selitysmalleja harkitaan. Tutkielma tarjoaa myös mahdollisia aiheita jatkotutkimukseen.
...
Technology acceptance has been studied for years in information systems, to explain what factors influence technology adoption. These studies have resulted in different models, that explain the process from technical, and motivational point of view. This study attempts to build a model that explains technology acceptance, with the addition of anthropomorphism as a measured factor. This model is studied in the context of voice assistants.
This master's thesis consists of a literature review, and an empirical study. The literature review establishes the potential of anthropomorphism on user behavior. The review further identifies suitable measurements for anthropomorphism, and reviews existing technology acceptance models, to identify factors to be included in the research framework. The resulting framework combines system quality, perceived usefulness, perceived ease of use, social influence, and popularity with anthropomorphism, to see how these factors affect intention to use and user satisfaction. The framework also measures the features of the voice assistant, that cause anthropomorphism to occur, as well as user's dispositional factors. This framework is tested as a quantitative research.
Based on the results of the study, anthropomorphism did not have the expected influence on intention to use, or user satisfaction. Instead, the significant effects came from perceived usefulness, perceived ease of use and system quality. At the end of the thesis, the results are discussed and potential explanations to these results are considered. Topics for future research are also suggested.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Predicting factors of nurses’ intention to continue in nursing
Koponen, S. (Tampere University Press, 2011)Population aging increases pressure on the health care service in many countries, including Finland. At same time health care is facing a shortage of nurses due to the lack of new nurses entering the workforce, nurses ... -
Factors Affecting the Consumers’ Purchase Intention and Willingness-to-Pay More for Electric-Vehicle Technology
Bhutto, Maqsood H.; Shaikh, Aijaz A.; Sharma, Ravishankar (International Consortium for Electronic Business, 2021)This study conducted an in-depth analysis of the factors affecting consumers’ intention to purchase and willingness to pay more for an electric vehicle (EV) in the developing-country context, extending the theory of planned ... -
The effects of mobile banking application user satisfaction and system usage on bank-customer relationships
Shaikh, Aijaz A.; Karjaluoto, Heikki (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)This study examines mobile banking (m-banking) application usage in Finland by linking it with customer-bank relationship development. Specifically, we examine how usage is related to relationship commitment, overall ... -
Anthropomorphism and social presence in Human–Virtual service assistant interactions : The role of dialog length and attitudes
Munnukka, Juha; Talvitie-Lamberg, Karoliina; Maity, Devdeep (Elsevier, 2022)In this study, we delve into the perceived quality of recommendations provided by AI-based virtual service assistants (VSAs). Specifically, the role of the social presence of VSAs in influencing recommendation perceptions ... -
The effects of perceived value, satisfaction, and advertising on share of wallet and word of mouth in a retailing context
Häkkinen, Juho (2016)Customer loyalty as a topic has been of interest to managers and researchers for several decades. There are a few antecedents for explaining customer loyalty in marketing literature, and researchers have discussed the ...