Tieto- ja viestintäteknologia osana musiikinopetusta
Kandidaatintutkielmassani tutkin tieto- ja viestintäteknologian käyttöä ja asemaa musiikinopetuksessa sekä yleisesti peruskoulussa. Tutkimukseni pääkysymyksiä ovat, miksi teknologiaa tulisi käyttää opetuksessa, mitä hyötyä tai haittaa teknologian käytöstä voi olla, miten teknologian asema on muuttunut viime vuosikymmeninä ja mikä teknologian rooli opetuksessa voisi olla tulevaisuudessa.
Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa on todella nopeasti kehittyvä ala, eikä aiheesta näin ollen ole kovin paljoa kuranttia kirjallisuutta. Musiikin opetuksessa teknologian käytöstä puhutaan musiikkikasvatusteknologiana, josta materiaalia löytyy vielä vähemmän. Teknologiaa on käytetty osana opetusta jo vuosikymmeniä, mutta vasta viime vuosina opetuksen varsinainen digitalisoituminen on lähtenyt käyntiin. Teknologian läpimurto peruskoulujen opetuksessa on herättänyt ajatuksia puolesta ja vastaan, niin kuin kaikenlaiset isot muutokset yleensäkin tekevät. Tieto- ja viestintäteknologia on kuitenkin näillä näkymin tullut opetukseen jäädäkseen. Tämä pohjatieto sekä oma kiinnostukseni teknologian alaa kohtaan innoittivat minua aihevalinnassani.
Pohjana työlleni toimii aiheesta tehty kirjallisuus sekä erilaiset tutkimukset ja tilastot. Tutkielman selkärankana toimivat Perusopetuksen opetussuunnitelmat 2004 ja 2014, niiden antamat tavoitteet tieto- ja viestintäteknologian osaamiselle, sekä arviointia varten annetut suuntaviivat. Mukana on jonkin verran itse kerättyä tietoa, sillä kuten sanottua, aiheesta on suomenkielistä relevanttia aineistoa niukasti saatavilla. Tutkielman kirjoittaminen sijoittuu kevätlukukaudelle 2017.
Tieto- ja viestintäteknologian asema on vankistunut peruskoulun opetuksen osana kymmenessä vuodessa merkittävästi. Vuosien 2004 ja 2014 opetussuunnitelmissa on huomattavasti eroavaisuuksia aiheesta annetuissa linjauksissa ja asenne koko teknologiaa kohtaan opetuksen apuvälineenä on muuttunut. Nykyisen opetussuunnitelman mukaan yläasteikäisiltä peruskoululaisilta odotetaankin jo kohtalaista teknologista osaamista, huomattavasti enemmän kuin vuosikymmentä aikaisemmin. Teknologiasta on havaittu olevan paljon hyötyä opetuksessa, mutta sen yleistymisen myötä aihetta on tutkittu entistä enemmän, ja sitä myöten myös ongelmakohtia on ilmennyt.
Tästä nopeasti kehittyvästä aiheesta on todella tärkeää tehdä edelleen tutkimusta, jotta alaa voidaan kehittää oikeaan suuntaan ja sen ongelmia voidaan torjua heti kun sellaisia havaitaan. Olen itse aiheesta kiinnostunut ja aion jatkaa aiheen äärellä myös pro gradu -tutkielmassani. Tutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi yhtyesoitto virtuaalisoittimilla verraten perinteisiin soittimiin, tai tällä hetkellä kasvavan ilmiön, sävellyttämisen tutkiminen
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Näyttää tuo nykysukupolovi olevan semmosta, että mistä ne kiinnosttuu." : musiikkikasvatusteknologian käyttö Kajaanin perusopetuksen yläluokilla
Heikkinen, Olli (2017)Musiikinopettaja monipuolinen työkenttä asettaa tekijälleen vaatimuksen hyvin monenlaisten asioiden osaamisesta. Teknologian käyttö osana ihmisten jokapäiväistä elämää on lisääntynyt huomattavassa määrin ja monilla oppilailla ... -
Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ... -
Musiikkiteknologia osana musiikinopetusta
Salmela, Samuli (2020)Tutkimuksessa selvitettiin musiikkiteknologian käyttöastetta suomalaisessa musiikinopetuksessa. Samalla tutkittiin, miten erilaiset taustatekijät vaikuttivat opettajien suhtautumiseen musiikkiteknologian opetuskäyttöä ... -
www.kertsi.fi : kehittämistutkimus verkkopohjaisen tehtävistön käytöstä musiikin perusopetuksessa
Sundell, Janne (2018)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli musiikin sähköisen tehtävistön kehittäminen musiikin perusopetukseen. Olen aloittanut tehtävistön laatimisen vuonna 2014, mutta tämän tutkimuksen alaisuudessa kehitin sitä vuoden 2015 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.