Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorSalmela, Samuli
dc.date.accessioned2017-06-20T14:10:04Z
dc.date.available2017-06-20T14:10:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54608
dc.description.abstractKandidaatintutkielmassani tutkin tieto- ja viestintäteknologian käyttöä ja asemaa musiikinopetuksessa sekä yleisesti peruskoulussa. Tutkimukseni pääkysymyksiä ovat, miksi teknologiaa tulisi käyttää opetuksessa, mitä hyötyä tai haittaa teknologian käytöstä voi olla, miten teknologian asema on muuttunut viime vuosikymmeninä ja mikä teknologian rooli opetuksessa voisi olla tulevaisuudessa. Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa on todella nopeasti kehittyvä ala, eikä aiheesta näin ollen ole kovin paljoa kuranttia kirjallisuutta. Musiikin opetuksessa teknologian käytöstä puhutaan musiikkikasvatusteknologiana, josta materiaalia löytyy vielä vähemmän. Teknologiaa on käytetty osana opetusta jo vuosikymmeniä, mutta vasta viime vuosina opetuksen varsinainen digitalisoituminen on lähtenyt käyntiin. Teknologian läpimurto peruskoulujen opetuksessa on herättänyt ajatuksia puolesta ja vastaan, niin kuin kaikenlaiset isot muutokset yleensäkin tekevät. Tieto- ja viestintäteknologia on kuitenkin näillä näkymin tullut opetukseen jäädäkseen. Tämä pohjatieto sekä oma kiinnostukseni teknologian alaa kohtaan innoittivat minua aihevalinnassani. Pohjana työlleni toimii aiheesta tehty kirjallisuus sekä erilaiset tutkimukset ja tilastot. Tutkielman selkärankana toimivat Perusopetuksen opetussuunnitelmat 2004 ja 2014, niiden antamat tavoitteet tieto- ja viestintäteknologian osaamiselle, sekä arviointia varten annetut suuntaviivat. Mukana on jonkin verran itse kerättyä tietoa, sillä kuten sanottua, aiheesta on suomenkielistä relevanttia aineistoa niukasti saatavilla. Tutkielman kirjoittaminen sijoittuu kevätlukukaudelle 2017. Tieto- ja viestintäteknologian asema on vankistunut peruskoulun opetuksen osana kymmenessä vuodessa merkittävästi. Vuosien 2004 ja 2014 opetussuunnitelmissa on huomattavasti eroavaisuuksia aiheesta annetuissa linjauksissa ja asenne koko teknologiaa kohtaan opetuksen apuvälineenä on muuttunut. Nykyisen opetussuunnitelman mukaan yläasteikäisiltä peruskoululaisilta odotetaankin jo kohtalaista teknologista osaamista, huomattavasti enemmän kuin vuosikymmentä aikaisemmin. Teknologiasta on havaittu olevan paljon hyötyä opetuksessa, mutta sen yleistymisen myötä aihetta on tutkittu entistä enemmän, ja sitä myöten myös ongelmakohtia on ilmennyt. Tästä nopeasti kehittyvästä aiheesta on todella tärkeää tehdä edelleen tutkimusta, jotta alaa voidaan kehittää oikeaan suuntaan ja sen ongelmia voidaan torjua heti kun sellaisia havaitaan. Olen itse aiheesta kiinnostunut ja aion jatkaa aiheen äärellä myös pro gradu -tutkielmassani. Tutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi yhtyesoitto virtuaalisoittimilla verraten perinteisiin soittimiin, tai tällä hetkellä kasvavan ilmiön, sävellyttämisen tutkiminenfi
dc.format.extent20
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertieto- ja viestintäteknologia
dc.subject.otheropetusteknologia
dc.subject.othermusiikkiteknologia
dc.subject.othermusiikkikasvatusteknologia
dc.subject.othermusiikkikasvatus
dc.subject.otherperuskoulu
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.titleTieto- ja viestintäteknologia osana musiikinopetusta
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706202983
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2017-06-20T14:10:05Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright