dc.contributor.author | Janhunen, Sallamaari | |
dc.date.accessioned | 2017-06-19T11:46:55Z | |
dc.date.available | 2017-06-19T11:46:55Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703918 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54557 | |
dc.description.abstract | Luottamus on yksi tärkeimmistä rakennuspalikoista yritysten välisessä yhteistyössä, sillä luottamus tarjoaa yrityksille monenlaisia hyötyjä, kuten parempaa
turvallisuutta ja pienempiä riskejä. Juuritasolla luottamus voidaan jakaa kognitiiviseen luottamukseen, joka perustuu laskelmointiin, kuten lakiteknisiin sopimuksiin sekä kustannus-hyötyanalyyseihin, sekä affektiiviseen luottamukseen,
joka ottaa huomioon luottamuksen tunnepuolen, kuten ihmisten välisen kanssakäymisen ja ihmissuhteet, jotka syntyvät luottamusten osapuolten välille. Kun
tietokonevälitteinen kulttuurienvälinen yhteistyö on keskiössä ja kasvokkain tapaaminen ei aina ole mahdollista, sosiaaliset ohjelmistot voivat tarjota kansainvälisisille yrityksille samankaltaisia hyötyjä, kuin kasvokkain tapaaminen. Tämä
tutkimus löytää merkittäviä eroja siinä, miten korealaiset käsittävät luottamuksen suhteessa suomalaisiin yrityksiin ja miten sosiaalisia ohjelmistoja voidaan
hyödyntää tässä prosessissa. Tutkimus osoittaa, että korealaiset ovat taipuvaisempia affektiiviseen luottamukseen, missä oman ryhmän jäsenten suosiminen
ja ihmissuhteet määräävät luottamuksen syntymistä. Individualistisen suomalaisen kulttuurin ja kollektiivisen korealaisen kulttuurin välillä on nähtävissä selvä
konflikti. Tulokset viittaavat siihen, että sosiaalisia ohjelmistoja voidaan käyttää
luottamuksen luomiseen näitä kahta kulttuuria edustavien yritysten välillä,
mutta ohjelmiston valinta täytyy tehdä suhteessa käsiteltävään asiaan ja ohjelmiston tulisi ottaa huomioon nimenomaan affektiivisen luottamuksen piirteet.
Sosiaalisilla ohjelmistoilla ei kuitenkaan kaikesta huolimatta voi täysin korvata
kenenkään tapaamista kasvokkain. | fi |
dc.description.abstract | Trust has been regarded as one of the most important components in any
business partnership as trust offers many benefits in forms of elevated security
and reduced risks. Simply put, trust can be categorized into cognitive trust
addressing the calculative foundations, such as legal contracts and cost-benefit
calculations, and affective trust addressing the emotional foundations, such as
the inter-personal relationships between the collaborating parties. In case of
international businesses where cross-cultural computer-mediated
communication over national borders is in the center, social software can offer
many significant advantages to face-to-face communication when meeting in
person is not possible, using the example of Finland and South Korea. This thesis
examines and finds the significant differences how Koreans view trust in relation
to Finnish companies and how social software can be integrated into this process.
The study finds that Koreans are strongly inclined towards affective trust where
in-group favoritism and relationships between people dictate the trust
expectations. A clear conflict between a typical individualistic culture such as
Finland, in contrast to collectivistic Korea, was found. The results suggest that
social software can be utilized for trust building process between these two
cultures, however the selection of tools has to be made in relation to the matter
at hand and should address the affective trust expectations. However, it was
found that social software cannot completely substitute face-to-face
communication. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (82 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | luottamus | |
dc.subject.other | luottamuksen rakentaminen | |
dc.subject.other | yritysten välinen luottamus | |
dc.subject.other | sosiaaliset ohjelmistot | |
dc.subject.other | kulttuurienvälinen yhteistyö | |
dc.subject.other | Etelä-Korea | |
dc.title | Utilizing social software for early-stage B2B trust building process in cross-cultural collaborations : Finland and South Korea | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706192946 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Tietojenkäsittelytieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Computer Science and Information Systems | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.date.updated | 2017-06-19T11:46:55Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.subject.yso | yritykset | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | ohjelmistot | |
dc.subject.yso | kulttuurienvälisyys | |
dc.subject.yso | Korean tasavalta | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |