Kirjoittaja piirissä : vertaisryhmään kuulumisen merkityksistä ja KynäilijäHilimat-kirjoittajaryhmä
Lataukset:
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kirjoittajien vertaisryhmän muodostumista ja sen merkitystä jäsenilleen. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä erilaisia merkityksiä kirjoittajaryhmään kuulumisella on ryhmän jäsenelle. Kirjoittaminen on usein yksinäistä työtä, ja antautuminen toisten arvioitavaksi usein hyvinkin henkilökohtaisten tekstien myötä voi joskus olla vaikeaa, ehkä jopa mahdotonta. Vertaisryhmään kuuluminen mahdollistaa muiden jäsenten osaamisen hyödyntämisen, tarjoaa uusia näkökulmia sekä omiin teksteihin että kirjoittamisen alaan ylipäätään. Palautteen kautta kirjoittajalle tarjoutuu yksityiskohtaisten huomioiden ja muokkausehdotusten lisäksi kokonaisvaltainen käsitys siitä, miten on tekstissään onnistunut ja toimiiko tarina vai ei. Vastavuoroisuus palautteen antamisen ja saamisen suhteen on näiden yhteistyöryhmien ydin, ja kokemusten vaihtaminen samojen asioiden kanssa kamppailevien vertaisten kanssa on kuin ylimääräinen bonus, jonka toiminta tarjoaa. Toisaalta samassa veneessä olemisen ajatus saattaa rohkaista uudenlaisiin kokeiluihin ja itselle asetettujen, usein näkymättömien, rajojen rikkomiseen. Ryhmän jäsenyys ja sen myötä muodostunut yhteenkuuluvuuden tunne voimaannuttaa. Kirjoittajaryhmä on jäsentensä summa ja on tärkeää huomioida, etteivät erilaiset tarpeet ja tavoitteet ryhmään kuulumisen suhteen ole toisiaan poissulkevia. Tutkimusaineisto koostui sähköpostikyselystä, joilla kerättiin vastauksia kuudelta saman kirjoittajaryhmän jäseniltä. Vastaajat kuvailivat omia kokemuksiaan ryhmän jäsenyydestä, ja oman kirjoittamisensa tavoitteellisuudesta. Yhden vastaajan osalta tutkimukseen kuuluivat vielä syventävät kysymykset liittyen niihin merkityksiin, joita kirjoittamisen lisäksi ryhmään kuulumisella on. Lisäksi aineistoon kuuluivat nauhoitteet kahdelta kirjoittajaryhmän tapaamiskerralta.
...
Muu nimeke
Vertaisryhmään kuulumisen merkityksistä ja KynäilijäHilimat-kirjoittajaryhmäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten vertaissuhdetaidot ja kiusaaminen esikoulun vertaisryhmissä
Laaksonen, Vilja (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Hynttyyt yhteen : liikuntaryhmän kiinteyden kokeminen ja häiriökäyttäytyminen peruskoulun yhdeksäsluokkalaisilla
Kalanen, Hanna; Kekäläinen, Arja (2004) -
Alkoholismista toipuminen AA:n toveriseurassa : kokemuksia vertaistuen merkityksistä
Örnberg, Anne (2019)Tämän tutkimuksen aiheena on alkoholismista toipuminen vertaisryhmässä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä toipuvat itse antavat vertaisryhmälle, sekä saamalleen muutoksen aikaiselle vertaistuelle. ... -
Suullisen ja kirjallisen palautteen erot ja emootiot : kirjoittamisen aine- ja maisteriopiskelijoiden näkökulmia palautteeseen
Mustonen, Laura (2019)Tässä tutkielmassa kartoitan suullisen ja kirjallisen palautteen eroja sekä niihin liittyviä emootioita. Pyrin tunnistamaan kummankin palautemuodon hyviä ja huonoja puolia. Esittelen myös muita haastattelemiltani opiskelijoilta ... -
Jääkiekkovalmentajien vuorovaikutusosaaminen U16-U20 ikävaiheissa ja sen yhteys joukkueen koheesioon
Flinck, Arttu; Saarikko, Jonne (2023)Valmentajien vuorovaikutustaitojen merkitystä on alettu korostamaan yhä enemmän valmentamisessa, sillä valmentajalla on todettu olevan vaikutusta urheilijoiden hyvinvointiin ja joukkueen ilmapiiriin. Koska aihetta on alettu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.