dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Rajala, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2017-06-14T09:18:58Z | |
dc.date.available | 2017-06-14T09:18:58Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703571 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54481 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni keskittyy laulamiseen ja laulunopetukseen yläluokkien musiikinopetuksessa. Yhtenä kantavana teemana on äänenmurros, miten se näkyy koulun arjessa musiikintunneilla ja kuinka se olisi hyvä ottaa huomioon musiikinopetuksessa. Myös yleisesti murrosikäisten laulumotivaation parantaminen on tärkeä näkökulma tutkimuksessani.
Tutkimukseni toteutin kuvailevana tapaustutkimuksena, jossa tutkittavana tapauksena on laulunopetus yläluokilla. Tutkittavana kohteena on kaksi Jyväskyläläistä koulua. Tutkimukseni pääkysymykset ovat: Kuinka paljon ja millä tavalla oppilaiden äänenmurros näkyy ja vaikuttaa koulun musiikinopetuksessa? Mitkä ovat ne menetelmät ja tavat, joilla he saavat teinit laulamaan? Pääkysymyksiä täydentävinä kysymyksinä ovat alaysymykset: Millä tavalla kokeneet musiikinopettajat painottavat laulunopettamista? Mitkä ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden antamat puitteet laulunopetukselle ja toisaalta mahdolliset ristiriidat niiden ja käytännön todellisuuden välillä?
Aineiston keräsin kevään 2016 ja kevään 2017 välisenä aikana. Tutkimusmenetelminä käytin havainnointia, johon liittyy muutamien opetustilanteiden videointi, puolistrukturoituja kyselylomakkeita, sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teoreettinen viitekehys tutkimukselleni keskittyy musiikin ja murrosiän psykologisiin puoliin, sekä äänenmurroksen fysiologiaan. Vertailen myös muutamaa eri opetussuunnitelmaa laulunopetuksen näkökulmasta.
Tutkimukseni perusteella voidaan sanoa äänenmurroksen vaikuttavan laulunopetukseen yläluokilla. Äänenmurros voi vaikuttaa laulumotivaatioon erityisesti pojilla. Laulumotivaatioon linkittyy kuitenkin paljon muitakin murrosikään ja ihmiselämään liittyviä asioita, kuten murrosiän psykososiaaliset kehitystehtävät. Musiikinopettajan tulee olla tietoinen näistä lukuisista nuoren elämään liittyvistä asioista. Opettajan on hyvä tuntea myös molempien sukupuolien äänialojen rajat, sekä äänenmurroksen tapahtumien fysiologia. Tutkimuksen valossa uskon, että ammattitaitoisen musiikinopettajan johdolla ja toimivien menetelmien avulla monissa tilanteissa on mahdollista kohottaa sekä luokan yleistä lauluintoa, että yksilöiden laulumotivaatiota. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (79 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Musiikki | |
dc.subject.other | laulaminen | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.subject.other | laulunopetus | |
dc.subject.other | äänenmurros | |
dc.subject.other | yläkoulu | |
dc.title | Kuinka saada teinit laulamaan : laulunopetus peruskoulun yläluokilla | |
dc.title.alternative | Laulunopetus peruskoulun yläluokilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706142856 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2017-06-14T09:18:58Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | laulaminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | äänenmurros | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | murrosikä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |