Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorKaikkonen, Anniina
dc.date.accessioned2017-06-14T05:38:06Z
dc.date.available2017-06-14T05:38:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703585
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54463
dc.description.abstractUudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla työskentelevien keskuudessa tämä työtapoja koskeva täyskäännös kohti toiminnallisempaa koulua on herättänyt paitsi innostusta, myös vastustusta. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia toiminnallista työskentelyä käytännössä ja osoittaa, että toiminnallisessa työskentelyssä on useita sellaisia etuja, joita luennointiin perustuvassa opetuksessa ei ole, ja ettei muutostyön tarkoituksena suinkaan ole hankaloittaa opettajien työtä, vaan ainoastaan järkevöittää opiskelua ja lisätä oppimisen mielekkyyttä. Tutkimus perustuu pirkanmaalaisessa yläkoulussa keväällä 2015 suorittamaani opetuskokeiluun, jossa pidin yhteensä viidelle eri seitsemännelle luokalle kahden kaksoistunnin mittaisen rock-musiikin historiaa käsittelevän toiminnallisen kokonaisuuden. Opetuskokeiluni tavoitteena oli opettaa musiikinhistoriaa toiminnallisesti ja uuden opetussuunnitelman mukaisesti: laulaen, soittaen, kuunnellen, liikkuen, improvisoiden ja säveltäen, sekä teknologiaa ja taiteidenvälistä työskentelyä hyödyntäen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se pohjautuu osallistuvaan havainnointiin. Keskiössä ovat omat havaintoni opetuskokeilusta ja menetelmän toimivuudesta. Analyysin tukena käytän oppilaille teettämäni kyselyn tuloksia ja heiltä saamaani sanallista palautetta. Tutkimukseni päämääränä on selvittää, miten toiminnallisia menetelmiä voitaisiin hyödyntää yläkoulun musiikinopetuksessa, erityisesti musiikinhistorian opetuksessa. Haluan myös ottaa selvää siitä, lisääkö musiikintuntien toiminnallisuus oppilaiden mielenkiintoa musiikinhistorian opiskelua kohtaan. Lisäksi pyrin kartoittamaan, mitkä ovat toiminnallisen opetusmenetelmän edut ja mitä haasteita siihen liittyy.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (86 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.othertoiminnallisuus
dc.subject.othermusiikin historia
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.subject.otheropetuskokeilu
dc.titleMielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti
dc.title.alternativeRock-musiikin historiaa toiminnallisesti
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706142846
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2017-06-14T05:38:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoopetuskokeilut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record