Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?
Maisterintutkielma koostuu kahdesta Musiikkikasvatus-lehdessä julkaistusta artikkelista. Niissä pohditaan koulun musiikin
opetuksen lisäyksen vaikutuksia kahdesta hyvin erilaisesta näkökulmasta.!
!
Ensimmäinen artikkeli (Eerola 2011) pohtii musiikinopetuksen määrän vaikutusta lähinnä opetuksen järjestäjätahon ja
opettajien työn kannalta. Artikkeli tarkastelee musiikin asemaa vuosien 2010-11 peruskoulun tuntijakokeskustelussa.
Etujärjestöt ajoivat tuolloin pakollisen musiikinopetuksen lisäystä peruskoulun yläkouluun. Musiikki on yksi peruskoulun
vähätuntisimmista oppiaineista, mikä tuo mukanaan haasteita muun muassa tavoitteiden saavuttamiselle pienessä ajassa.
Samoin pätevien opettajien löytäminen musiikinopettajiksi on hankalaa, mikäli tarjolla ei ole kokopäivätyötä tai työ pitää
sisällään vastuun useamman koulun musiikinopetuksesta. Musiikinopettajat siirtyvät muihin töihin, kun kokopäivätyötä ei
ole tarjolla. Katsauksen mukaan mm. työntekijöiden edunvalvonta tuntui kuitenkin olevan musiikkikasvatusjärjestöiltä
vankempi perustelu musiikin pakollisten tuntien lisäämiselle kuin oppiaineen tai oppilaiden etu. !
!
Toinen artikkeli (Eerola 2014) käsittelee musiikinopetuksen vaikutusta musiikkipsykologisen tutkimuksen testaamien
väitteiden perusteella. Empiirinen tutkimus ei tue yksiselitteisesti näkemystä musiikinopiskelun huomattavista
siirtovaikutuksista muulle kouluopetukselle, esimerkiksi matematiikan tai kielten opiskelulle. On totta, että samat
ominaisuudet, joista on hyötyä avaruudellisissa päättelyä edellyttävissä tehtävissä tai kielenopiskelussa, auttavat myös
musiikillisissa tehtävissä. Kyseessä ei kuitenkaan ole välttämättä musiikinopiskelun vaikutus. Paremmin kuin
soittotunneilla tai treenaten vietetty aika musiikkia harrastavien lasten ja nuorten synnynnäiset ominaisuudet ja
persoonallisuudenpiirteet saattavat selittää näiden lasten ja nuorten erinomaisia tuloksia matemaattisista osaamista ja
lukutaitoa vaativissa tehtävissä. !
!
Niinpä lopputulokseksi jää, että musiikki on tärkeä oppiaine koululle muista syistä. Se luo vaihtelua muulle koulutyölle ja
luo yhteisöllisyyttä koulun yhteisissä tilaisuuksissa. Musiikki on osa yhteiskunnallista sivistystä, kulttuurista perintöä, ja
tuon tarjoaminen kaikille oppilaille koulun yleissivistävässä opetuksessa on välttämätöntä. Muutoin musiikki jäisi
ainoastaan nk. parempiosaisille koulun ulkopuoliseksi harrastukseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti
Kaikkonen, Anniina (2017)Uudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla ... -
Musiikkikulttuurien murros koulujemme musiikinopetuksessa
Jämsä, Veera (2010) -
Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Artturi (2017)Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ... -
Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Ruokonen, Pinja (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Esteettömyys musiikinopetuksessa : erityiskoulujen opetushenkilöstön näkemyksiä erityisryhmien musiikinopetuksen oppimisympäristöstä
Kemppainen, Jaana (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityiskouluissa musiikkia opettavien opettajien ja ohjaajien näkemyksiä siitä, millainen oppimisympäristö erityisryhmien musiikkitunneilla tulisi olla, ja miten sitä tulisi kehittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.