dc.contributor.advisor | Hakanen, Jussi | |
dc.contributor.advisor | Isomäki, Hannakaisa | |
dc.contributor.author | Salminen, Joni | |
dc.date.accessioned | 2017-06-13T18:13:40Z | |
dc.date.available | 2017-06-13T18:13:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703572 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54459 | |
dc.description.abstract | Virtuaalikamera on yksi tärkeimmistä pelikokemukseen vaikuttavista videopelimekaniikkakomponenteista: Virtuaalikamera mahdollistaa vuorovaikutuksen pelaajan ja videopelin välillä tarjoamalla visuaalisen palautteen pelaajan antamiin syötteisiin sekä antaen pelaajalle näkymän pelimaailmaan. Videopelien lisäksi virtuaalikameralle on myös monia muita sovellusalueita, kuten esimerkiksi erilaiset mallinnussovellukset, elektronin urheilu sekä käyttöohjelmat, jotka hyödyntävät keinotekoisia virtuaalimaailmoja. Akateemisessa kirjallisuudessa virtuaalikuvausta kolmiulotteisissa virtuaalimaailmoissa on tutkittu paljon viime vuosikymmeninä, mutta kaksiulotteisia virtuaalikameroita käsittelevää tutkimusta ei juuri ole.
Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee virtuaalikuvausta ja virtuaalikameran toimintaa videopelien kontekstissa. Tutkimuksessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus aihetta käsittelevään akateemiseen kirjallisuuteen, tarkasteltiin virtuaalikamern toimintaa kolmessa kaksiulotteisessa Super Nintendo Entertainment System -videopelikonsolille julkaistussa toimintavideopelissä sekä toteutettiin yksinkertainen kaksiulotteinen virtuaalikameraohjausjärjestelmä. | fi |
dc.description.abstract | A virtual camera control is an essential game mechanic that affects the gameplay experience: the player experiences the game world via the virtual camera and it enables the interaction between the player and the video game by providing a visual feedback to player's inputs. In recent years, a good amount of work has been done studying and automating the virtual camera control in three dimensional virtual environments and game cinematography. However, research of two dimensional virtual camera controls is lacking. The study of both virtual camera and virtual cinematography has many applications including modelling software, video games, electronic sports, and virtual simulations. The study of 2D virtual cameras benefits small scale game development.
In this MSc thesis, the design principles of 2D virtual camera control are formally analyzed in three action video games that have been originally published for the Super Nintendo Entertainment System videogame console. A simple customizable 2D virtual camera control is then proposed. Finally, previous work regarding the virtual camera control and the findings of this sudy is discussed. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Pelit | |
dc.subject.other | pelitutkimus | |
dc.subject.other | pelianalyysi | |
dc.subject.other | virtuaalimaailma. | |
dc.title | Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä | |
dc.title.alternative | Virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706132843 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2017-06-13T18:13:40Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.subject.yso | pelianalyysi | |
dc.subject.yso | virtuaalimaailma | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |