Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakanen, Jussi
dc.contributor.advisorIsomäki, Hannakaisa
dc.contributor.authorSalminen, Joni
dc.date.accessioned2017-06-13T18:13:40Z
dc.date.available2017-06-13T18:13:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703572
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54459
dc.description.abstractVirtuaalikamera on yksi tärkeimmistä pelikokemukseen vaikuttavista videopelimekaniikkakomponenteista: Virtuaalikamera mahdollistaa vuorovaikutuksen pelaajan ja videopelin välillä tarjoamalla visuaalisen palautteen pelaajan antamiin syötteisiin sekä antaen pelaajalle näkymän pelimaailmaan. Videopelien lisäksi virtuaalikameralle on myös monia muita sovellusalueita, kuten esimerkiksi erilaiset mallinnussovellukset, elektronin urheilu sekä käyttöohjelmat, jotka hyödyntävät keinotekoisia virtuaalimaailmoja. Akateemisessa kirjallisuudessa virtuaalikuvausta kolmiulotteisissa virtuaalimaailmoissa on tutkittu paljon viime vuosikymmeninä, mutta kaksiulotteisia virtuaalikameroita käsittelevää tutkimusta ei juuri ole. Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee virtuaalikuvausta ja virtuaalikameran toimintaa videopelien kontekstissa. Tutkimuksessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus aihetta käsittelevään akateemiseen kirjallisuuteen, tarkasteltiin virtuaalikamern toimintaa kolmessa kaksiulotteisessa Super Nintendo Entertainment System -videopelikonsolille julkaistussa toimintavideopelissä sekä toteutettiin yksinkertainen kaksiulotteinen virtuaalikameraohjausjärjestelmä.fi
dc.description.abstractA virtual camera control is an essential game mechanic that affects the gameplay experience: the player experiences the game world via the virtual camera and it enables the interaction between the player and the video game by providing a visual feedback to player's inputs. In recent years, a good amount of work has been done studying and automating the virtual camera control in three dimensional virtual environments and game cinematography. However, research of two dimensional virtual camera controls is lacking. The study of both virtual camera and virtual cinematography has many applications including modelling software, video games, electronic sports, and virtual simulations. The study of 2D virtual cameras benefits small scale game development. In this MSc thesis, the design principles of 2D virtual camera control are formally analyzed in three action video games that have been originally published for the Super Nintendo Entertainment System videogame console. A simple customizable 2D virtual camera control is then proposed. Finally, previous work regarding the virtual camera control and the findings of this sudy is discussed.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (80 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherPelit
dc.subject.otherpelitutkimus
dc.subject.otherpelianalyysi
dc.subject.othervirtuaalimaailma.
dc.titleRetrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
dc.title.alternativeVirtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706132843
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2017-06-13T18:13:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysopelianalyysi
dc.subject.ysovirtuaalimaailma
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot