Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa
Tämän pro-gradu tutkimuksen aiheena on globaalikasvatus, sille annettavat merkitykset sekä globaalikasvatuksen toteuttaminen suomalaisissa alakouluissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää globaalikasvatuksen nykytilaa ja esiintymistä sekä toteuttamistapoja suomalaisten alakoulujen opetuksessa.
Globaalikasvatus muodostaa työn teoreettisen perustan ja peruskoulun tehtävän tarkastelu tutkimuksen viitekehyksen. Aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla seitsemältä globaalikasvatusta toteuttavalta alakoulun opettajalta ja se on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen päätulokset osoittavat, että opettajat pitävät globaalikasvatusta välttämättömän tärkeänä osana opetustaan ja perusteena sille ovat globalisoitunut maailma ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Globaalikasvatuksella pyritään oppilaiden globaalien taitojen kartuttamiseen ja globaalikasvatuksen aihealueet ovat monipuolisesti ja oppiainerajat ylittävästi läsnä kaikessa opetuksessa. Globaalikasvatuksen haasteina sekä osittain mahdollisuuksina nähdään olevan materiaalien etsintä, yhteistyön toimivuus, resurssit ja suunnitelmallisuus.
Globaalikasvatuksen ihanteena ovat globaalisti kompetentit oppilaat, jotka rakentavat kestävää tulevaisuutta. Oppilaiden globaaleja kompetensseja vahvistetaan monipuolisella ja kaikessa läsnä olevalla arvokasvatuksella. Menestyksekkääseen globaalikasvatukseen vaikuttavat yhteistyö niin oppilaitoksen sisällä kuin ympäröivän yhteiskunnan kanssa, materiaalien laadukkuus ja saavutettavuus sekä yhteiset ohjenuorat ja suunnitelmat globaalikasvatuksen toteuttamiselle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista
Vestman, Anna (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajien hyväksi havaitsemia työtapoja globaalikasvatuksessa. Niiden pohjalta muodostui ymmärrys siitä, mitä opettajat korostavat toimivassa globaalikasvatuksessa. Tutkimuksen ... -
Yhteistyön monet kasvot : alakoulun opettajien kokemuksia ja käsityksiä opettajien välisestä yhteistyöstä
Haikonen, Ritva-Liisa; Pohjolainen, Tarja (2007) -
Yrittäjyysajattelua seuraavalle sukupolvelle : alakoulun luokanopettajat yrittäjyyskasvattajina
Mäkelä, Miikka (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan luokanopettajien yrittäjyyskasvatusajattelua perusopetuksen alakoululuokilla. Tarkoituksena on selvittää yrittäjyyskasvatuksen merkitystä ja roolia luokanopettajien opettajuudessa ... -
Teacher competencies in game-based pedagogy
Nousiainen, Tuula; Kangas, Marjaana; Rikala, Jenni; Vesisenaho, Mikko (Pergamon Press, 2018)This study examines what kind of competencies teachers need in using game-based pedagogy (GBP). In our conceptual framework, GBP entails four approaches: using educational games or entertainment games, learning by making ... -
Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
Jykylä, Sanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.