Liikuntateknologian käyttöönoton vaikutukset käyttäjän elämään : kuntoliikkujan näkökulma
Tämän pro gradu-tutkielman aiheena oli liikuntateknologioiden vaikutukset suomalaisten työikäisten kuntoliikkujien liikuntatottumuksiin ja käsityksiin liikunnasta. Tavoitteena oli löytää teemoja, miten liikuntateknologioiden käyttö on vaikuttanut ihmisten käyttäytymiseen sekä asenteisiin liikuntaa kohtaan. Tutkielman pohjana toimi aiemmin aiheesta tehty kirjallisuus ja tutkielma toteutettiin laadullisena. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta kohdejoukkoon kuulunutta henkilöä. Haastattelut tehtiin yksilöteemahaastatteluina, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla. Tutkimustulokset osoittivat, että liikuntateknologioiden käytön aloittaminen vaikuttaa käyttäjien liikuntatottumuksiin, liikuntamotivaatioon ja liikunnan mielekkyyteen. Liikuntateknologiat eivät kuitenkaan saa aikaan pysyviä muutoksia käyttäjien liikuntamotivaatioon ja liikuntatottumuksiin. Muutokset jäävät hetkellisiksi, vaikka yhteys liikunnan mielekkyyden kehittymiseen onkin pysyvämpi. Sen sijaan ulkoisesta syystä muuttuneen liikuntamotivaation myötä käyttöönotettu liikuntateknologia tukee tuota muutosta, mikä voi auttaa pääsemään pysyvämpiin käyttäytymismuutoksiin. Liikuntateknologiat miellettiin myös tulleen osaksi liikuntatottumuksia ja ne otetaan nykyään mukaan osaksi vanhoja tuttuja liikuntaharrastuksia. Liikuntateknologioiden käyttö on arkipäiväistynyt, eikä liikuntateknologiaa käytetä jokaisen liikuntasuorituksen yhteydessä. Liikuntateknologian käyttö ei enää ole motivoivaa pidemmän käytön jälkeen.
...
The topic of this pro gradu thesis is to view the effects of implementing sports technology to regular user's sports habits and impressions of exercising. The goal was to find themes how the use of sports technology has affected users behaviour and attitudes towards sports and exercising. Previous literature was the basis for this thesis. This thesis was carried through with qualitative methods. The material was collected by interviewing six persons who belonged to the target group. The interviews were carried through as individual theme interviews which were analysed by separating the answers to themes. The results show that starting the use of sports technology has effects on user's exercising habits, sports motivation and if exercising is worthwhile. The effects of sports technology to exercising motivation and habits are not permanent. The changes remain temporary although the correlation with improving worthwhileness of exercising is bigger. When an external reason effects exercising motivation the role of acquired sports technlogy can be seen as supporting the change which can help reaching more permanent behaviour changes. The results also showed that sports technologies have become a part of exercising habits and they are implemented into the old familiar sports activities. The use of sports technologies have become more common and users don't use sports technology every time they do their sports activities. After using sports technology longer it doesn't support motivation anymore.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuntoliikkujien liikuntateknologian pysyvän omaksumisen haasteet
Viiru, Pekka (2018)Liikunnan ja hyvinvoinnin arvostus on kasvanut valtaväestön keskuudessa 2010-luvulla, ja teknologian kehittyessä liikuntateknologiasta on tullut yhä useamman ihmisen arkea. Omaa toimintaa seuraava teknologia on löytänyt ... -
Liikuntateknologia kilpasuunnistajan harjoittelun ohjaajana ja motivaattorina
Kari, Tuomas (2011)Kari, Tuomas Liikuntateknologia kilpasuunnistajan harjoittelun ohjaajana ja motivaattorina Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 105 s. Tietojärjestelmätiede, pro gradu -tutkielma Ohjaaja: Moilanen, Panu Tämän ... -
Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon
Piippo, Jenni (2015)Pelit ovat toimineet ihmisten viihdykkeenä kautta aikojen: niitä on pelattu sekä ajanvietteenä että niiden avulla on harjoiteltu myös muualla tarvittavia taitoja. Pelillistäminen viittaa ilmiöön, jossa pelien sitouttavia ... -
Sykemittarin vaikutus liikuntamotivaatioon työikäisillä naisilla : satunnaistettu ja kontrolloitu harjoittelututkimus
Aalto, Saija (2011)TIIVISTELMÄ Sykemittarin vaikutus liikuntamotivaatioon työikäisillä naisilla -satunnaistettu ja kontrolloitu harjoittelututkimus Aalto Saija Jyväskylän yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden ... -
Liikuntateknologiasovellusten hyödyntäminen ohjaaja-ohjattava-vuorovaikutussuhteessa
Ryssy, Jani-Petteri (2017)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää liikuntateknologiasovellusten merkitystä ohjaaja-ohjattava vuorovaikutussuhteessa ja samalla tutkia kuinka liikuntateknologiat pystyvät vaikuttamaan liikuntamotivaatioon. Tarkastelun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.