Show simple item record

dc.contributor.advisorRaittila, Raija.
dc.contributor.authorOjala, Enni
dc.date.accessioned2017-06-09T11:14:22Z
dc.date.available2017-06-09T11:14:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703432
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54396
dc.description.abstractKasvattajatiimien toimintakulttuureissa varhaiskasvattajat oppivat tietynlaiset toiminta- ja ajattelutavat työyhteisön toiminnan kautta. Näin ollen jokaisessa kasvattajatiimissä on havaittavissa omanlaisensa toimintakulttuuri omine arvoineen ja toimintatapoineen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten päiväkotien moniammatilliset kasvattajatiimit luovat omaa toimintakulttuuriaan. Moniammatillisilla kasvattajatiimeillä tarkoitetaan tässä yhteydessä päiväkodeissa työskentelevien eri ammattiryhmiin kuuluvien varhaiskasvattajien muodostamia pienryhmiä, jotka työskentelevät lapsiryhmien parissa. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin päiväkirjakyselyn avulla, jossa yhdistyi piirteitä päiväkirjamenetelmästä ja perinteisestä verkkokyselylomakkeesta. Päiväkirjakyselyyn vastasi 16 varhaiskasvattajaa Etelä-Pohjanmaan alueen kunnallisista päiväkodeista. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurien luomisessa näkyi tiimityötä koskettavat haasteet, kuten eri ammattiryhmiin kuuluvien jäsenten erilaiset ja eritasoiset koulutukset sekä työnkuvien epäselvyys. Moniammatillisuus näyttäytyi enemmän haasteena kuin mahdollisuutena kasvattajatiimien toimintakulttuureissa. Näyttäisi siltä, että kasvattajatiimit tarvitsisivat toimintakulttuureissaan enemmän tukea toiminnalleen sekä tukea eri ammattiryhmille kuuluvien roolien selkiyttämisestä. Pedagogiikan merkitystä sekä lastentarhanopettajalle kuuluvaa pedagogista osaamista ja vastuuta olisi myös syytä selventää kasvattajatiimeissä, jotta varhaiskasvattajat tietäisivät, miten heidän tiimissään pedagogiikkaa toteutetaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (114 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titlePäiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706092768
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2017-06-09T11:14:22Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.subject.ysomoniammatillisuus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record