Show simple item record

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorVäli-Klemelä, Ainohelena
dc.date.accessioned2017-06-09T07:14:53Z
dc.date.available2017-06-09T07:14:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54390
dc.description.abstractTämä on kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatin tutkielma, jossa tutkittiin, onko käyttökokemuksella vaikutusta kuluttajan ostopäätösprosessiin. Tutkielmassa ostopäätösprosessin mallin pohjana käytettiin Kotlerin viisivaiheista ostopäätösprosessin mallia, johon muokattiin kuudenneksi vaiheeksi luottamuksen ja turvallisuuden arviointi. Tässä tutkielmassa käyttökokemuksen osa-alueiksi luettiin käytettävyys, visuaaliset tekijät sekä psykologiset tekijät, kuten erilaiset tunteet. Tutkielmassa huomattiin, että kaikki käyttökokemuksen osa-alueet ovat tärkeitä positiivisen käyttökokemuksen luomiseksi, mutta verkkokaupan kannalta luottamuksen luominen käyttäjään nousi tärkeimmäksi. Tutkielmassa myös huomattiin, että visuaalisesti miellyttävä käyttöliittymä on sekä luottamusta herättävä, että käyttäjien mielestä usein helppokäyttöisin. Visuaalisesti miellyttävä käyttöliittymä on käyttäjien mielestä parhain, vaikka käyttöliittymässä olisikin pieniä käytettävyyden ongelmia. Suurten käytettävyyden ongelmien taas huomattiin luovan käyttäjälle turhautuneisuuden tunnetta, jolloin käyttäjä helposti vaihtaa sivustoa. Tutkielmassa todettiin, että käyttökokemuksella voi vaikuttaa lähes jokaiseen ostopäätösprosessin vaiheeseen. Luottamuksen luominen alkaa heti, kun käyttäjä saapuu sivulle ensimmäistä kertaa ja päättyy vasta oston jälkeiseen toimintaan, kuten palautusoikeuksiin. Lisäksi visuaalisesti miellyttävä ja helppokäyttöinen verkkosivusto edistävät ostopäätöksen syntyä.en
dc.format.extent28
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkäyttökokemus
dc.subject.otherostopäätösprosessi
dc.subject.otherverkkokauppa
dc.subject.otherluotettavuus
dc.subject.otherkäytettävyys
dc.subject.othervisuaalisuus
dc.titleVerkkokaupan käyttökokemuksen vaikutus kuluttajan ostopäätösprosessiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706092761
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2017-06-09T07:14:53Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record