dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Kangasmetsä, Niina | |
dc.contributor.author | Vartiainen, Sari | |
dc.date.accessioned | 2017-06-08T15:45:02Z | |
dc.date.available | 2017-06-08T15:45:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703584 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54380 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat kuvaavat 2010-luvun lapsiperheiden arkea. Näkemyksemme mukaan varhaiserityisopettajien kuvaukset lapsiperheistä kertovat heidän käsityksistään ja asenteistaan työssään kohtaamiin perheisiin.
Tutkimus on osa Jyväskylän Yliopiston vuosina 2012−2018 toteutettavaa
“Varhaisvuosien erityiskasvatus, erityislastentarhanopettajan työ ja vanhempien
osallisuus” -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineistona on hankkeeseen liittyvän kyselylomakkeen yhden avoimen kysymyksen vastaukset. Kysymykseen
vastasi 358 varhaiserityisopettajaa. Aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysin keinoin käyttäen aineiston kvantifiointia analyysin tukena. Lisäksi kuvaukset tyypiteltiin kolmeksi perhetyypiksi.
Varhaiserityisopettajien kuvaukset lapsiperheiden arjesta olivat melko
haastekeskeisiä, ja he kuvasivat perheiden kanssa tehtävän työn lisääntyneen.
Perheiden hyvinvointia eivät niinkään määritä perheiden erilaiset rakenteet,
vaan ennemminkin vanhemmuuden toteutuminen perheissä ja sen myötä toteu-
tuva arjen hallinta. Vanhemmuuden toteutuminen, ajankäyttö ja arjen arvottaminen, kasvatustietoisuus ja yhteistyöhalukkuus, media, työ- ja toimeentulo sekä
lisääntyneet haasteet ovat tutkimuksemme mukaan perheiden arkea määrittäviä
tekijöitä. Näiden tekijöiden perusteella voidaan perheet tyypitellä tavallisiin,
suorituskeskeisiin tai haasteiden keskellä eläviin perheisiin. Varhaiserityisopettajien tulisi työssään huomioida perhe kokonaisuutena ja kohdata kukin perhe
heidän yksilöllisistä tarpeistaan käsin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (54 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | ekokulttuurinen teoria | |
dc.title | Varhaiserityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arjesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706082751 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2017-06-08T15:45:02Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | lapsiperheet | |
dc.subject.yso | arki | |
dc.subject.yso | arkielämä | |
dc.subject.yso | moninaisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |