Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.advisorValleala, Ulla-Maija
dc.contributor.authorKorkiakoski, Nina
dc.contributor.authorKovanen, Annina
dc.date.accessioned2017-06-07T16:33:43Z
dc.date.available2017-06-07T16:33:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703347
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54361
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien kokemia negatiivisia tunteita luokassa ja sitä, kuinka luokanopettajat ilmaisevat näitä tunteita. Tutkimukseen on otettu mukaan myös luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma. Pohdimme luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksien yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia tunneilmaisun suhteen. Tutkimuksen tarkoitus on nostaa esiin luokanopettajan työhön tärkeänä osana kuuluvaa tunneilmaisua. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui neljä luokanopettajaa ja neljä luokanopettajaopiskelijaa. Osallistujia haastateltiin Jyväskylän sekä Kajaanin kaupungeissa. Haastattelun lisäksi osal-listujat täyttivät lomakkeen, jolla pyrittiin kartoittamaan sitä, mitkä tunteet he mieltävät negatiiviseksi luokanopettajan roolissa. Tutkimuksemme osoitti, että luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat kokivat negatiivisia tunteita viikoittain ja jopa päivittäin. Niin luokanopettajaopiskelijat kuin luokanopettajat näyttivät negatiiviset tunteensa pääosin kertomalla tunteensa oppilaille ja sanoittamalla ne tilannekohtaisesti. Tulosten mukaan koulutus antaa luokanopettajaopiskelijoille vaihtelevasti opetusta tunneilmaisusta. Tunneilmaisun käsittelyä opiskelijat toivoivat koulutukseen lisää. Tutkimuksen tulokset olivat jossain määrin ristiriitaisia, sillä niin luokanopettajien kuin luokanopettajaopiskelijoidenkin mukaan tunteita sai näyttää, mutta tunneilmaisu ei saanut kuitenkaan mennä yli ja tunteita myös pidettiin oman mielen sisällä. Luokanopettajaopiskelijoiden ajatukset tunneilmaisusta olivat vapaampia kuin luokanopettajien ja koulutuksen koettiin vaikuttavat siihen, miten tunteita näytetään.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (68 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertunnetaidot
dc.subject.othertunneilmaisu
dc.subject.othernegatiiviset tunteet
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.titleLuokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706072728
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-06-07T16:33:43Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysotunneäly
dc.subject.ysoilmaisu
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot