dc.contributor.author | Jouppi, Raija | |
dc.contributor.author | Ketomäki, Outi | |
dc.date.accessioned | 2017-06-06T16:21:44Z | |
dc.date.available | 2017-06-06T16:21:44Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703494 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54334 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus
ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten varhaiskasvatuksen ja
esiopetuksen pedagogisissa asiakirjoissa. Pohdinnassa tuotiin esille myös asiakirjatyyppien
välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja vanhempien osallisuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin Noora Heiskasen väitöskirjatutkimustaan varten
keräämää aineistoa, josta tämän tutkimuksen aineistoksi valikoitui varhaiskasvatussuunnitelmat,
oppimissuunnitelmat ja HOJKSit. Lopulliseen analyysiin
päätyi yhdestä kunnasta olevien yhdentoista tapauksen 69 asiakirjaa. Tutkimuksen
analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatussuunnitelmissa ja HOJKSeissa korostui
kodin tuki lapselle ja oppimissuunnitelmissa vuorovaikutus toimijoiden
välillä. Vanhempien osallisuus asiakirjoissa vaihteli, ja asiakirjatyypistä riippui,
mikä osallisuuden osa-alue niissä painottui. Asiakirjoja yhdisti, että ne kaikki
sisälsivät kirjauksia osallisuuden kolmelta osa-alueelta.
Pedagogiset asiakirjat edustavat tärkeää, mutta pientä osaa vanhempien
osallisuudesta. Varhaiskasvatussuunnitelma osoittautui tutkimuksen osallistavimmaksi
asiakirjaksi. Johtopäätöstä vanhempien koko osallisuudesta ei voida
tutkimuksen perusteella kuitenkaan tehdä, sillä asiakirjoista saatu tieto on vain
vanhemman ja kasvatushenkilöstön kirjaamishetkellä tuottamaa tietoa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (82 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | vanhempien osallisuus | |
dc.subject.other | tukea tarvitseva lapsi | |
dc.subject.other | varhaiskasvatussuunnitelma | |
dc.subject.other | oppimissuunnitelma | |
dc.subject.other | HOJKS | |
dc.title | Vanhempien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen pedagogisissa asiakirjoissa : tarkastelussa varhaiskasvatus- ja oppimissuunnitelmat sekä HOJKSit | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706062709 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2017-06-06T16:21:45Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | lapset (perheenjäsenet) | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | HOJKS | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |