"Et jos lapsi sanoo, et älä päivitä, niin älä päivitä. Et kyllä jokaisella on oma itsemääräämisoikeus" : vanhempien kokemuksia lapsiinsa liittyvien julkaisujen tekemisestä sosiaalisessa mediassa
Date
2017Discipline
LuokanopettajakoulutusAccess restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, minkälaisia kokemuksia vanhemmilla on lastensa tietojen jakamisesta tai jakamattomuudesta sosiaalisessa mediassa. Tämän lisäksi pyrimme selvittämään, miten vanhemmat perustelevat lapsistaan tekemiään julkaisuja tai päätöstä olla julkaisematta heistä tietoja. Tarkoituksena on myös saada tietoa, miten vanhemmat kokevat sosiaalisessa mediassa jakamiseen liittyvien ratkaisujensa vaikuttavan lastensa itsemääräämisoikeuteen ja yksityisyyteen.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruun menetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017, ja siihen osallistui seitsemän alakouluikäisten lasten vanhempaa, jotka ovat jollakin tavalla aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Kaikkia vanhempia haastateltiin. Tutkimuksessa käytettiin vertailevaa aineistoa, sillä kolme vanhemmista julkaisi lapsistaan tietoja sosiaalisessa mediassa ja kolme ei julkaissut. Lisäksi yksi vanhemmista julkaisi sisältöjä, joissa hänen lapsiaan ei voitu tunnistaa.
Tulosten mukaan vanhemmat halusivat julkaista tietoja lapsistaan tuodakseen esille perhe-elämäänsä, yhteisiä hetkiä ja positiivisia tapahtumia. Julkaisemattomuuden syyt olivat monisyisempiä ja liittyivät usein turvallisuusasioihin ja sosiaaliseen median aseman kritiikkiin. Vanhemmat olivat pohtineet omien sosiaalisen median julkaisukäytänteidensä vaikutuksia lapsiensa yksityisyyteen. Tuloksissa vanhemmilla ilmeni huolta siitä, miten lapsista tehdyt päivitykset vaikuttavat lasten tulevaisuuteen. Osa vanhemmista koki, että heidän lapsiinsa liittyvät päivitykset eivät vaikuta millään tavalla lasten yksityisyyteen. Tuloksista ilmeni, että vanhempien mielestä lapsella pitäisi olla ehdottomasti oikeus ilmaista näkemyksensä niistä sosiaalisen median päivityksistä, joissa hän itse esiintyy. Lapsen asema päätöksenteossa pidettiin kuitenkin ikäsidonnaisena.
Tulosten perusteella suomalaiset vanhemmat kokevat ilmiöstä keskustelemisen tärkeäksi ja näkemykset aiheesta vaihtelevat paljon. Omien julkaisukäytänteiden vaikutusta lapsen elämään on vanhempien näkemysten mukaan haasteellista arvioida, sillä lasten tietojen jakaminen ilmiönä on hyvin tuore. Vanhempien mielestä jokainen perhe päättää kuitenkin itsenäisesti päivitysten julkaisemisesta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Et jos lapsi sanoo, et älä päivitä, niin älä päivitä.” : vanhempien ja lasten kokemuksia lasten tietojen jakamisesta sosiaalisessa mediassa
Kuikka, Juho; Morozova, Elizaveta (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, minkälaisia kokemuksia vanhemmilla ja lapsilla on lasta koskevista julkaisuista sosiaalisessa mediassa. Lisäksi selvitimme, miten vanhemmat perustelevat lapsistaan tekemiään ... -
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ... -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ... -
Arkielämän roolit sosiaalisessa mediassa : etu- ja takanäyttämö suomalaisissa lifestyle- ja perhevlogeissa
Kokko, Minna (2021)Sosiaalisen median sisällöntuottajien yksityisyydestä ja yksityisyyden suojaamisen keinoista on tutkimusta vielä varsin vähän. Tutkimukseni tarkoitus on valottaa tätä tutkimukselliseen marginaaliin jäänyttä ilmiötä. ...