dc.contributor.advisor | Torppa, Minna | |
dc.contributor.advisor | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Kemppainen, Riia | |
dc.date.accessioned | 2017-05-31T11:03:16Z | |
dc.date.available | 2017-05-31T11:03:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702448 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54216 | |
dc.description.abstract | Käsillä oleva pro gradu -tutkielma pyrkii paikkaamaan puutetta asiatekstien
ymmärtämisen strategiaopetuksen tutkimuksessa alakoulun kontekstissa. Tut-
kielma kokoaa yhteen niitä harvoja interventiotutkimuksia, joita aiheesta on
tehty. Työ on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena luetun ymmär-
tämisen strategiaopetuksen vaikuttavuustutkimukseen, jota on tehty alakou-
luikäisten lasten yleis- ja erityisopetuksessa. Koko tutkielman läpäisevä kysy-
mys on: Millaisilla lukustrategiaohjelmilla voidaan osoittaa olevan vaikutusta
asiatekstien ymmärtämisen paranemiseen alakoulukontekstissa? Kysymykseen
vastataan aineistosta johdetun narratiivisen synteesin avulla Snown (2002) lue-
tun ymmärtämisen prosessimalliin sekä Cromleyn ja Azevedon (2007) DIME-
malliin (Direct and Inferential Mediation) sitoen.
Aineiston analyysi osoittaa, että monistrategiset metakognition kehityk-
seen kohdistuvat interventio-ohjelmat vaikuttavat myös pienten alakoululaisten
asiatekstien ymmärtämiseen positiivisesti, kuten jo aiempi tutkimus on isompi-
en koululaisten kohdalla osoittanut. Vaikuttavuus näyttää perustuvan suoraan
strategiaopetukseen, jossa kukin strategia opetetaan kognitiivisen mallintami-
sen sekä ohjatun ja yksilöllisesti tuetun harjoittelun avulla. Nämä ohjelmat
opettavat, kuinka tiettyä strategiaa käytetään yksin tai yhdessä muiden strate-
gioiden rinnalla, ja osoittavat milloin ja miksi ne ovat käyttökelpoisia.
Synteesin perusteella voidaan päätellä, että erityisen keskeistä asiatekstien
ymmärtämisen kehittymisessä on kognitiivisten ja metakognitiivisten strategi-
oiden yhdistäminen, systemaattinen ja intensiivinen vastavuoroinen strate-
giaharjoitus sekä harjoittelutekstien sisältöjen yhdistäminen oppilaan elämys-
maailmaan ja kiinnostuksen kohteisiin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (89 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | lukustrategiat | |
dc.subject.other | vaikuttavuustutkimus | |
dc.title | Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705312593 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-05-31T11:03:16Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | asiateksti | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |