Maahanmuuttajalasten vertaissuhteet päiväkodissa
Tällä tutkimuksella selvitimme, mitkä tekijät ovat yhteydessä maahanmuuttajalasten
vertaissuhteisiin päiväkodissa lasten näkökulmasta. Tutkimme vertaissuhteita
vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus,
jossa aineisto on kerätty haastattelemalla ja havainnoimalla lapsia päivä-
kodissa. Tutkimukseen osallistui viisi maahanmuuttajalasta jyväskyläläisestä
päiväkodista ja he olivat kaikki 5-6-vuotiaita.
Teoreettisessa viitekehyksessä avaamme maahanmuuttajuutta ja vertaissuhteita
käsitteinä. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisesti. Analyysissa tarkastelemme
sekä lasten omia kertomuksia kaverisuhteista että havainnoinnissa
esiin tulleita lasten keskinäisiä suhteita ja toimintatapoja vertaissuhteissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vertaissuhteita vahvistavia tekijöitä ovat kielitaito,
sosiaaliset taidot, lapsen oma aktiivisuus vertaissuhteissa ja sosiaalisten
roolien tunnistaminen. Maahanmuuttajalasten vertaissuhteita heikentäviä tekijöitä
ovat tutkimuksemme mukaan heikko kielitaito, haasteet sosiaalisissa taidoissa,
lapsen passiivisuus vertaissuhteissa, suppea kaveriverkosto ja oma toiminta
esteenä.
Maahanmuuttajalasten vertaissuhteisiin vaikuttavat monet eri tekijät päiväkodissa.
Tutkimuksemme on osoittanut, että maahanmuuttajalasta on tuettava
valtakielen opettelemisessa ja sosiaalisten taitojen harjoittelemisessa vertaissuhteiden
edistämisen kannalta. Vertaissuhteet muodostavat tärkeän osan lapsen
arkea.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5403]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
3-4-vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus päiväkodissa eri vuodenaikoina sekä varhaiskasvattajan kannustuksen yhteys lasten fyysiseen aktiivisuuteen
Jämsen, Anna; Villberg, Jari; Mehtälä, Anette; Soini, Anne; Sääkslahti, Arja; Poskiparta, Marita (Suomen Varhaiskasvatus ry, 2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3-4-vuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteetin eroja päiväkodissa eri vuodenaikoina sekä varhaiskasvattajan kannustuksen yhteyttä lasten fyysiseen aktiivisuutee ... -
Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa
Huusko, Henna (2015)Huusko, Henna. 2015. Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa. – Etnografinen lähestymistapa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 113 sivua ... -
Lasten motoriset taidot kolmessa erilaisessa päiväkodissa
Numminen, Lotta (2016)TIIVISTELMÄ Numminen, L. 2016. Lasten motoriset taidot kolmessa erilaisessa päiväkodissa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 62 s., 4 liitettä. Motoriset ... -
Kasvattajan rooli alle kolmivuotiaiden lasten vertaissuhteiden tukemisessa päiväkodissa
Sääskilahti, Liisa (2010)Sääskilahti, Liisa. KASVATTAJAN ROOLI ALLE KOLMIVUOTIAIDEN LASTEN VERTAISSUHTEIDEN TUKEMISESSA PÄIVÄKODISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.