Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
Date
2017TIIVISTELMÄ
Eskola, Annamaija ja Kumpulainen, Katri. 2017. Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 64 sivua.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin nykyisen oppimiskäsityksen mukaisia matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteita oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia oppilas- ja opettajanäkökulmista voidaan löytää sen suhteen.
Tutkimus toteutettiin ja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Sähköisen Google forms -työkalun avulla tehtyyn kyselyyn vastasi 26 oppilasta ja yhdeksän opettajaa eteläsuomalaisessa alakoulussa helmikuussa 2017. Tulokset analysoitiin fenomenografisesti.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät opettajien ja oppilaiden vastaukset juurikaan poikenneet toisistaan, vaan heidän käsityksensä formatiivisen arvioinnin kohteista olivat hyvin samansuuntaiset. Opettajien määritelmissä oli pidemmälle vietyjä ja yksityiskohtaisempia ilmaisuja samasta asiasta. Oppilaat pitävät arvioinnin kohteina matemaattista prosessia (esimerkiksi “Miten yksilö on miettinyt tehtävän laskemisen?”) ja lopputuloksen oikeellisuutta ja opettajat mm. matemaattisten käsitteiden hallintaa, havainnollistamisen kykyä, päättelykykyä ja opiskelustrategioita. Vastauksissa tuli esiin myös runsaasti ryhmädynamiikkaan, toisen huomioon ottamiseen, vastuun ottamiseen ja kommunikatiivisiin taitoihin liittyviä mainintoja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
Liljamo, Riina; Pöyliö, Laura (2016)Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
Jutila, Jonna (2014)Jutila, Jonna. Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 77 sivua, 4 liitesivua. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ... -
GeoGebra-ohjelma konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikanopetuksen tukena
Laitamäki, Antti (2009) -
Ristiriitoja ja reflektiota : opettajien näkemyksiä vuorovaikutuksessa tapahtuvasta arvioinnista
Ketonen, Laura; Lehesvuori, Sami; Pöysä, Sanni; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita on luokkahuoneen vuorovaikutustilanteissa tapahtuvassa formatiivisessa arvioinnissa. Aineisto koostuu viiden opettajan keskusteluista ...