Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
Päivämäärä
2017Perttilä, Pia ja Riihijärvi, Sara. 2017. Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 72 sivua, 15 liitesivua.
Ilmastokasvatus pyrkii rakentamaan kestävää elämäntapaa ja tarjoamaan keinoja vaikuttaa ilmastonmuutoksen ehkäisyyn. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka koulujen ilmastokasvatuksen avuksi koottu ratkaisukeskeistä lähestymistapaa painottava Open ilmasto-opas ja sen aktiviteetit vaikuttavat oppilaiden asenteisiin ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskoon omista vaikutusmahdollisuuksista sen ehkäisyssä. Tätä tutkittiin Open ilmasto-oppaan pohjalta luodulla opetuskokeilulla jyväskyläläisellä kuudennella luokalla (n=23).
Tutkimus toteutettiin niin kutsutulla mixed method -lähestymistavalla eli käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ennen ja jälkeen opetuskokeilun sekä haastattelemalla neljää oppilasta. Tämän lisäksi opetuskokeilu videoitiin. Aineiston määrällinen osuus analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja laadullinen osuus fenomenografisin menetelmin.
Opetuskokeilulla oli positiivinen vaikutus oppilaiden uskoon omista vaikutusmahdollisuuksista, mutta oppilaiden asenteissa ei tapahtunut merkittävää muutosta. Kuitenkin oppilaiden välinpitämättömän asenteen vähentyessä, heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin kasvoi.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ratkaisukeskeisellä lähestymistavalla on mahdollista lisätä oppilaiden kiinnostusta ilmastonmuutosta kohtaan ja kasvattaa heidän uskoaan omiin vaikutusmahdollisuuksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Drama in Education for Sustainability : Becoming Connected through Embodiment
Lehtonen, Anna; Österlind, Eva; Viirret, Tuija Leena (Penn State Libraries Open Publishing, 2020)In this article, we argue that drama can serve as an interconnecting method for climate change education. In this study, we elaborate the practice of drama and participation experiences through three drama workshops: 1) ... -
Kestävyyskriisien keskellä tarvitaan taidekasvatusta, luovaa leikkiä ja draaman tajua
Lehtonen, Anna (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2022) -
Kohti kestävää toivoa
Heikkinen, Hannu L.T. (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2022) -
Liikuntakasvatuksen opiskelijoiden ympäristöasenteet : ympäristökasvatus osaksi liikuntakasvatusta?
Koskenranta, Hilkka (1999) -
Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
Honkala, Johannes (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kestävän kehityksen ja ekokriisin kontekstista, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy. Aiheen tarkastelua halusin tehdä henkilökohtaisesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.