Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRatinen, Ilkka
dc.contributor.authorPerttilä, Pia
dc.contributor.authorRiihijärvi, Sara
dc.date.accessioned2017-05-28T19:30:29Z
dc.date.available2017-05-28T19:30:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703111
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54136
dc.description.abstractPerttilä, Pia ja Riihijärvi, Sara. 2017. Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 72 sivua, 15 liitesivua. Ilmastokasvatus pyrkii rakentamaan kestävää elämäntapaa ja tarjoamaan keinoja vaikuttaa ilmastonmuutoksen ehkäisyyn. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka koulujen ilmastokasvatuksen avuksi koottu ratkaisukeskeistä lähestymistapaa painottava Open ilmasto-opas ja sen aktiviteetit vaikuttavat oppilaiden asenteisiin ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskoon omista vaikutusmahdollisuuksista sen ehkäisyssä. Tätä tutkittiin Open ilmasto-oppaan pohjalta luodulla opetuskokeilulla jyväskyläläisellä kuudennella luokalla (n=23). Tutkimus toteutettiin niin kutsutulla mixed method -lähestymistavalla eli käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ennen ja jälkeen opetuskokeilun sekä haastattelemalla neljää oppilasta. Tämän lisäksi opetuskokeilu videoitiin. Aineiston määrällinen osuus analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja laadullinen osuus fenomenografisin menetelmin. Opetuskokeilulla oli positiivinen vaikutus oppilaiden uskoon omista vaikutusmahdollisuuksista, mutta oppilaiden asenteissa ei tapahtunut merkittävää muutosta. Kuitenkin oppilaiden välinpitämättömän asenteen vähentyessä, heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin kasvoi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ratkaisukeskeisellä lähestymistavalla on mahdollista lisätä oppilaiden kiinnostusta ilmastonmuutosta kohtaan ja kasvattaa heidän uskoaan omiin vaikutusmahdollisuuksiin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherilmastonmuutos
dc.subject.otherkestävä kehitys ja elämäntapa
dc.subject.otherilmastokasvatus
dc.subject.otherympäristövastuullinen käyttäytyminen
dc.subject.otherympäristötietoisuus
dc.titleKuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705282530
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-05-28T19:30:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoilmastonmuutokset
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoympäristötietoisuus
dc.subject.ysoympäristökasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot