Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMakkonen, Pekka
dc.contributor.authorOllila, Markus
dc.date.accessioned2017-05-26T08:11:14Z
dc.date.available2017-05-26T08:11:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54121
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman pääasiallisena tutkimuskohteena on perehtyä lisätyn todellisuuden mahdollisuuksiin kuluttajanäkökulmasta. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan yleisesti keinoja, joilla digitaalista informaatiota on lisätty reaaliaikaisesti todelliseen ympäristöön osaksi kokonaisuutta. Teknologiaa on vielä toistaiseksi suhteellisen vähän hyödynnetty kuluttajaympäristössä. Viime vuosina lisätyn todellisuuden sovelluksia on kuitenkin alkanut vähitellen ilmaantua myös kuluttajien jokapäiväiseen arkeen. Tutkielmassa perehdytään selventämään lisätyn todellisuuden käsitettä ja eroja todellisen ja virtuaalitodellisuuden välille. Työssä käsitellään myös teknologian yleistä historiaa, yleisimpiä kuluttajasovelluksia, teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia sekä haasteita. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, miten kuluttajat suhtautuvat teknologian käyttöön ja ovat ottaneet sen vastaan. Lähitulevaisuudessa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta hyödyntävien kuluttajatuotteiden ja -palveluiden yleistyminen voidaan nähdä alati kasvavana markkina-alueena. Tästä syystä teknologian hyväksyntää osaksi yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä tulee tutkia myös tulevina vuosina tarkemmin. Kandidaatintutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena alan tieteelli-siin julkaisuihin, markkinatutkimuksiin sekä kirjallisuuteen. Tutkimuksen pääasiallisena tarkoituksena on kartoittaa uusia käyttömahdollisuuksia sekä teknologian vaikutuksia arkielämän helpottamiseksi.fi
dc.description.abstractThe main area of study in this research paper is to focus on the opportunities that Augmented Reality (AR) based applications can offer to consumers. By definition, Augmented Reality means various different ways, where digital information has been added as a part of the real environment in real-time. The technologies that use AR are yet relatively little utilized in the consumer markets. Lately, there has however been an increase on the general popularity of adapting the AR-technology in consumer usage. Augmented Reality based applications have begun to emerge gradually to people’s everyday life and the business is continually growing. This Bachelor’s Thesis focuses on clarifying the concept of Augmented Re-ality and makes difference between actual world, augmented and virtual reali-ties. The thesis also covers the general history of the technology, some of the most common consumer applications so far and both the opportunities and the challenges that the technology brings with it. The primary focus of the thesis lies in how the consumers perceive the technology and have utilized the appli-cations in their everyday life. In the near future, the amount of Augmented Re-ality and Virtual Reality based consumer products and services are constantly increasing and simultaneously the market is growing rapidly. This raises debate whether the acceptance of the technology should be also furtherly studied in the longer term. This Bachelor’s Thesis has been carried out as a literature review on the publications of the field of Information Technology, market research and the literature focusing on this technology. The purpose of this study is to identify new opportunities and the effects on the consumers’ everyday life.en
dc.format.extent34
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlisätty todellisuus
dc.subject.otherlaajennettu todellisuus
dc.subject.othervirtuaalitodellisuus
dc.subject.otherteknologia
dc.subject.otherkuluttaja
dc.titleLisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705262504
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2017-05-26T08:11:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot