Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa
Tämän kandidaatintutkielman pääasiallisena tutkimuskohteena on perehtyä lisätyn todellisuuden mahdollisuuksiin kuluttajanäkökulmasta. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan yleisesti keinoja, joilla digitaalista informaatiota on lisätty reaaliaikaisesti todelliseen ympäristöön osaksi kokonaisuutta. Teknologiaa on vielä toistaiseksi suhteellisen vähän hyödynnetty kuluttajaympäristössä. Viime vuosina lisätyn todellisuuden sovelluksia on kuitenkin alkanut vähitellen ilmaantua myös kuluttajien jokapäiväiseen arkeen.
Tutkielmassa perehdytään selventämään lisätyn todellisuuden käsitettä ja eroja todellisen ja virtuaalitodellisuuden välille. Työssä käsitellään myös teknologian yleistä historiaa, yleisimpiä kuluttajasovelluksia, teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia sekä haasteita. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, miten kuluttajat suhtautuvat teknologian käyttöön ja ovat ottaneet sen vastaan. Lähitulevaisuudessa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta hyödyntävien kuluttajatuotteiden ja -palveluiden yleistyminen voidaan nähdä alati kasvavana markkina-alueena. Tästä syystä teknologian hyväksyntää osaksi yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä tulee tutkia myös tulevina vuosina tarkemmin.
Kandidaatintutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena alan tieteelli-siin julkaisuihin, markkinatutkimuksiin sekä kirjallisuuteen. Tutkimuksen pääasiallisena tarkoituksena on kartoittaa uusia käyttömahdollisuuksia sekä teknologian vaikutuksia arkielämän helpottamiseksi.
...
The main area of study in this research paper is to focus on the opportunities that Augmented Reality (AR) based applications can offer to consumers. By definition, Augmented Reality means various different ways, where digital information has been added as a part of the real environment in real-time. The technologies that use AR are yet relatively little utilized in the consumer markets. Lately, there has however been an increase on the general popularity of adapting the AR-technology in consumer usage. Augmented Reality based applications have begun to emerge gradually to people’s everyday life and the business is continually growing.
This Bachelor’s Thesis focuses on clarifying the concept of Augmented Re-ality and makes difference between actual world, augmented and virtual reali-ties. The thesis also covers the general history of the technology, some of the most common consumer applications so far and both the opportunities and the challenges that the technology brings with it. The primary focus of the thesis lies in how the consumers perceive the technology and have utilized the appli-cations in their everyday life. In the near future, the amount of Augmented Re-ality and Virtual Reality based consumer products and services are constantly increasing and simultaneously the market is growing rapidly. This raises debate whether the acceptance of the technology should be also furtherly studied in the longer term.
This Bachelor’s Thesis has been carried out as a literature review on the publications of the field of Information Technology, market research and the literature focusing on this technology. The purpose of this study is to identify new opportunities and the effects on the consumers’ everyday life.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttöliittymälaitteet autismikirjonkuntoutukseen suunnitelluissa laajennetun todellisuuden järjestelmissä
Häkkinen, Jaakko (2022)Autismikirjon häiriön esiintyvyys on jopa viisitoista henkeä kymmentä tuhatta kohden. Vaikka parannuskeinoa autismille ei ole, voidaan siihen liittyviä oireita kuntouttaa. Perinteisien kuntoutuskeinojen lisäksi kuntoutukseen ... -
Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden merkityksellisyys kuntoutuksessa
Honkanen, Sari; Korpi, Hilkka; Chichaeva, Julija; Holopainen, Riikka; Sjögren, Tuulikki; Aartolahti, Eeva (Kansaneläkelaitos, 2022) -
Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden vaikuttavuus kuntoutuksessa
Ilves, Outi; Margaritis, Mirjami; Punsár, Taavi; Yli-Ikkelä, Riku; Korjus, Lauri; Köyhäjoki, Anna; Rintala, Aki; Sjögren, Tuulikki; Häkkinen, Arja; Aartolahti, Eeva (Kansaneläkelaitos, 2022) -
Robottien, virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden vaikuttavuus ja merkityksellisyys lääkinnällisessä kuntoutuksessa : järjestelmälliset kirjallisuuskatsaukset
Ilves, Outi; Korpi, Hilkka; Honkanen, Sari; Aartolahti, Eeva (Kansaneläkelaitos, 2022)Tutkimuksessa selvitettiin robottien, virtuaalitodellisuuden tai lisätyn todellisuuden avulla toteutetun lääkinnällisen kuntoutuksen vaikuttavuutta ja merkityksellisyyttä kuuden järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen, ... -
Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kuluttajaverkkokaupassa
Tinnilä, Toni (2020)Vähittäiskauppa on siirtynyt verkkoon jo usean vuoden ajan. Vuoteen 2024 mennessä 60 % kaikista vähittäiskaupan asiakkaista ennustetaan tekevän ostoksia verkossa. Samalla yritykset etsivät uusia tapoja palvella asiakkaitaan. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.