"Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin sukupuolen kuvausta kahden suomalaisen englannin kielen
oppikirjan liikunta-aiheisissa kuvissa ja teksteissä. Oppikirjat olivat Yippee! 6 Reader ja Wow! 6
Study Book. Molemmat ovat tällä hetkellä käytössä peruskoulun vuosiluokilla 3–6 ja kirjat seuraavat
eri opetussuunnitelmaa. Yippee! 6 Reader (2016) seuraa uudempaa Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteita 2014 (POPS 2014) ja Wow! 6 Study Book (2015) Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteita 2004 (POPS 2004), ja tämä mahdollisti tulosten vertailun. Analyysissa
keskityttiin siihen, onko sukupuolten esiintyminen kuvissa ja teksteissä tasapuolista ja millaista
liikuntaa tytöt ja pojat kirjoissa harrastivat. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kirjojen välillä eroja ja
voisiko eri opetussuunnitelmien käyttö selittää näitä eroja.
Sukupuolten tasa-arvoon oppikirjoissa on kiinnitetty huomiota jo pitkään. Aiemmat tutkimukset
oppikirjojen sukupuolikuvauksesta osoittavat, että oppimateriaaleista löytyy miesten ja naisten
epätasa-arvoisia ja sukupuolia yleistäviä kuvauksia.
Tulokset noudattivat hypoteesia, jonka mukaan miespuolisia hahmoja esiintyy oppikirjoissa
keskimäärin huomattavasti enemmän kuin naisia ja sukupuolille on annettu toisistaan eroavat roolit.
Vaikka tutkimus mukaili aikaisempien tutkimusten tuloksia oppikirjojen miesvaltaisuudesta, ei laajoja
yleistyksiä suomalaisten oppikirjojen tilasta voi tehdä. Mahdollisuuksia lisätutkimukseen on
kirjasarjojen laajemmalla vertailulla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Rahela, Elina (2014)Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ... -
Singular and Nonbinary They : An Investigation into the Inclusion of Gender-Neutral English Pronouns in official Finnish national documention and EFL textbooks
Toiviainen, Arttu (2023)Englanninkielinen sukupuolineutraali 3. persoonan yksilön pronomini (they) on historiallisesti ollut kiistanalainen akateemisissa ja englannin opetuksen konteksteissa. Se on silti osa käytettyä ja elettyä englannin kieltä. ... -
The stigma of feminism : disclosures and silences regarding female disadvantage in the video game industry in US and Finnish media stories
Kivijärvi, Marke; Sintonen, Teppo (Routledge, 2022)This article examines how the issue of gender, particularly women’s (under)representation in the video game industry, is framed in US and Finnish media. Building on the notion of stigma surrounding feminism, the article ... -
'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools
Piironen, Anna-Reeta (2004) -
Breadwinners, sportsmen and conforming girls : representations of gender in Finnish EFL textbooks
Laakkonen, Ilona (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.