University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks

Thumbnail
View/Open
373.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Auvinen, Annastiina
Date
2017
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin sukupuolen kuvausta kahden suomalaisen englannin kielen oppikirjan liikunta-aiheisissa kuvissa ja teksteissä. Oppikirjat olivat Yippee! 6 Reader ja Wow! 6 Study Book. Molemmat ovat tällä hetkellä käytössä peruskoulun vuosiluokilla 3–6 ja kirjat seuraavat eri opetussuunnitelmaa. Yippee! 6 Reader (2016) seuraa uudempaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014 (POPS 2014) ja Wow! 6 Study Book (2015) Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004 (POPS 2004), ja tämä mahdollisti tulosten vertailun. Analyysissa keskityttiin siihen, onko sukupuolten esiintyminen kuvissa ja teksteissä tasapuolista ja millaista liikuntaa tytöt ja pojat kirjoissa harrastivat. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kirjojen välillä eroja ja voisiko eri opetussuunnitelmien käyttö selittää näitä eroja. Sukupuolten tasa-arvoon oppikirjoissa on kiinnitetty huomiota jo pitkään. Aiemmat tutkimukset oppikirjojen sukupuolikuvauksesta osoittavat, että oppimateriaaleista löytyy miesten ja naisten epätasa-arvoisia ja sukupuolia yleistäviä kuvauksia. Tulokset noudattivat hypoteesia, jonka mukaan miespuolisia hahmoja esiintyy oppikirjoissa keskimäärin huomattavasti enemmän kuin naisia ja sukupuolille on annettu toisistaan eroavat roolit. Vaikka tutkimus mukaili aikaisempien tutkimusten tuloksia oppikirjojen miesvaltaisuudesta, ei laajoja yleistyksiä suomalaisten oppikirjojen tilasta voi tehdä. Mahdollisuuksia lisätutkimukseen on kirjasarjojen laajemmalla vertailulla. ...
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705222441

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The stigma of feminism : disclosures and silences regarding female disadvantage in the video game industry in US and Finnish media stories 

    Kivijärvi, Marke; Sintonen, Teppo (Routledge, 2022)
    This article examines how the issue of gender, particularly women’s (under)representation in the video game industry, is framed in US and Finnish media. Building on the notion of stigma surrounding feminism, the article ...
  • Breadwinners, sportsmen and conforming girls : representations of gender in Finnish EFL textbooks 

    Laakkonen, Ilona (2007)
  • 'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools 

    Piironen, Anna-Reeta (2004)
  • (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014 

    Takamäki, Taina (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ...
  • Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them 

    Salstola, Saara (2022)
    Suullisen kielitaidon tärkeys on ajankohtainen aihe kieltenopetuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia suullisen kielitaidon tehtäviä englannin kielen oppikirjat sisältävät, ja mitä opettajat ovat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre