dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Rautio, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2017-05-17T11:02:30Z | |
dc.date.available | 2017-05-17T11:02:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1701961 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53991 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koira-avusteisuuden merkitystä erityisoppilaalle ja tuottaa tietoa koira-avusteisen pedagogiikan hyödyistä koulussa.
Tutkimuksessa selvitettiin erityisoppilaiden (N=5) kokemuksia koira-avusteisesta interventiosta erityisopetuksen pienryhmässä. Tutkimuksen aineis-to kerättiin haastatteluilla ja memoilla. Analyysimenetelmänä oli glaserilainen grounded theory (GT), jolla muodostettiin jatkuvan vertailun menetelmällä ai-neistoperustainen (substantiaalinen) teoria. Aineistoperustainen teoria muodos-tui kategorioimalla. Analyysi eteni avoimesta (open) koodauksesta valikoivaan (selective) ja teoreettiseen (theoretical) koodaukseen.
Analyysissä alakategorioiksi muodostuivat arvokkaaksi tulemisen koke-mus ja turvallisuuden kokemus, jotka kuvaavat erityisoppilaiden sosiaalisia prosesseja koira-avusteisessa luokassa. Alakategorioista muodostui yksi ydin-kategoria, joka on eheytyminen. Teoreettisella integraatiolla osoitettiin aineisto-perustaisen teorian nivoutuminen jo olemassa olevaan tieteelliseen tietoon.
Eheytymisteorian tietoa voidaan hyödyntää suunnitellessa tai tutkiessa koira-avusteisuutta tulevaisuudessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (59 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | koira-avusteisuus | |
dc.title | Eheytyminen : koira-avusteisuuden merkitys erityisoppilaalle | |
dc.title.alternative | Koira-avusteisuuden merkitys erityisoppilaalle | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705172389 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Grounded theory | |
dc.date.updated | 2017-05-17T11:02:30Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koira | |
dc.subject.yso | erityisoppilaat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |