University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa

Icon
981.5 Kb

Authors
Koponen, Johanna
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkittavan ilmiön keskiössä ovat opettajien kokemukset heterogeenisten oppilasryhmien mukanaan tuomista haasteista ja helmistä sekä monenlaiset oppijat huomioivista ohjauksen tavoista. Haastattelin Mark T. Bevanin (2014) fenomenologisella mallilla kolmea kuvataidetta opettavaa opettajaa. Aineiston analyysin suoritin hermeneuttisella otteella. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Opettajien kokemusten mukaan kuvataiteen opiskelu on jokaisen oppijan omanlainen matka, jonka varrella tapahtuu henkilökohtaista ja taidollista kasvua hyvin moninaisilla tavoilla. Opettajat auttavat, tukevat ja ohjaavat jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä kohtaamisessa oppilaantuntemus on keskeisessä roolissa. Opettajien kokemusten mukaan pienet oppilasryhmät edesauttavat oppimista, koska opettajalla on silloin enemmän aikaa jokaiselle oppilaalleen ja siten myös mahdollisuuksia riittävän tuen antamiseen kullekin oppijalle. Opetusryhmien koot nousevatkin esiin merkittävänä tekijänä liittyen opettajien työssäjaksamiseen. Mielenterveysongelmaisten oppilaiden määrän kasvu näkyy erään haastattelemani opettajan työssä. Huoli opetusalan tulevaisuuden tilasta haasteineen, opetusjärjestelyineen ja vastuutehtävineen on tulkittavissa haastatteluaineistosta. Opettajankoulutukseen tarvitaan laajempaa erityispedagogista koulutusta, jonka yhteyteen tulisi liittää myös rohkean opettajan turvallisuustaidot. Inkluusion nimissä tehtyjä koulutusta koskevia ratkaisuja pitäisi valvoa, jotta perusopetuksen tasa-arvoisuus pystyttäisiin takaamaan. ...
Keywords
monenlaiset oppijat hermeneutiikka fenomenologia kuvataide taidekasvatus inkluusio erityisoppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806213324

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien kokemuksia kolmiportaisen tuen toteutumisesta perusopetuksen alaluokilla 

    Malkamäki, Riikka; Pinola, Minna (2013)
  • Yhteistyön monet kasvot : alakoulun opettajien kokemuksia ja käsityksiä opettajien välisestä yhteistyöstä 

    Haikonen, Ritva-Liisa; Pohjolainen, Tarja (2007)
  • Erityisen tuen oppilaat musiikinluokassa : musiikkia alakoulussa opettavien opettajien kokemuksia 

    Yli-Kuivila, Milla (2017)
  • Musiikin merkitys erilaisille oppijoille 

    Rautanen, Anniina (2022)
    Millainen rooli musiikilla on vammaisten ja erilaisten, tukea tarvitsevien oppijoiden elämässä? Millä tavalla ihmisten erilaisuus ja toisaalta ennakkoluulot vaikuttavat kasvavaan nuoreen? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdin ...
  • Lupa tulla näkyväksi : kuvataideterapeuttinen toiminta kouluissa 

    Hautala, Päivi-Maria (Jyväskylän yliopisto, 2008)
    Kuvataideterapialla voidaan edistää oppimista ja oppilaiden terveyttä. Kuvataideterapian avulla kehittyvät myös oppilaiden visuaaliset taidot, tunteen ilmaisu ja itsetuntemus. Tämän havaitsi Päivi-Maria Hautala tarkastellessaan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre