”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkittavan ilmiön keskiössä ovat opettajien kokemukset heterogeenisten oppilasryhmien mukanaan tuomista haasteista ja helmistä sekä monenlaiset oppijat huomioivista ohjauksen tavoista. Haastattelin Mark T. Bevanin (2014) fenomenologisella mallilla kolmea kuvataidetta opettavaa opettajaa. Aineiston analyysin suoritin hermeneuttisella otteella. Kyseessä on laadullinen tutkimus.
Opettajien kokemusten mukaan kuvataiteen opiskelu on jokaisen oppijan omanlainen matka, jonka varrella tapahtuu henkilökohtaista ja taidollista kasvua hyvin moninaisilla tavoilla. Opettajat auttavat, tukevat ja ohjaavat jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä kohtaamisessa oppilaantuntemus on keskeisessä roolissa. Opettajien kokemusten mukaan pienet oppilasryhmät edesauttavat oppimista, koska opettajalla on silloin enemmän aikaa jokaiselle oppilaalleen ja siten myös mahdollisuuksia riittävän tuen antamiseen kullekin oppijalle. Opetusryhmien koot nousevatkin esiin merkittävänä tekijänä liittyen opettajien työssäjaksamiseen. Mielenterveysongelmaisten oppilaiden määrän kasvu näkyy erään haastattelemani opettajan työssä. Huoli opetusalan tulevaisuuden tilasta haasteineen, opetusjärjestelyineen ja vastuutehtävineen on tulkittavissa haastatteluaineistosta.
Opettajankoulutukseen tarvitaan laajempaa erityispedagogista koulutusta, jonka yhteyteen tulisi liittää myös rohkean opettajan turvallisuustaidot. Inkluusion nimissä tehtyjä koulutusta koskevia ratkaisuja pitäisi valvoa, jotta perusopetuksen tasa-arvoisuus pystyttäisiin takaamaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien kokemuksia kolmiportaisen tuen toteutumisesta perusopetuksen alaluokilla
Malkamäki, Riikka; Pinola, Minna (2013) -
Yhteistyön monet kasvot : alakoulun opettajien kokemuksia ja käsityksiä opettajien välisestä yhteistyöstä
Haikonen, Ritva-Liisa; Pohjolainen, Tarja (2007) -
Erityisen tuen oppilaat musiikinluokassa : musiikkia alakoulussa opettavien opettajien kokemuksia
Yli-Kuivila, Milla (2017) -
Musiikin merkitys erilaisille oppijoille
Rautanen, Anniina (2022)Millainen rooli musiikilla on vammaisten ja erilaisten, tukea tarvitsevien oppijoiden elämässä? Millä tavalla ihmisten erilaisuus ja toisaalta ennakkoluulot vaikuttavat kasvavaan nuoreen? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdin ... -
Lupa tulla näkyväksi : kuvataideterapeuttinen toiminta kouluissa
Hautala, Päivi-Maria (Jyväskylän yliopisto, 2008)Kuvataideterapialla voidaan edistää oppimista ja oppilaiden terveyttä. Kuvataideterapian avulla kehittyvät myös oppilaiden visuaaliset taidot, tunteen ilmaisu ja itsetuntemus. Tämän havaitsi Päivi-Maria Hautala tarkastellessaan ...