University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Peer relationships of pupils with and without individualized education plans in co-teaching and maistream educational settings

Thumbnail
View/Open
1.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rautiainen, Viivi
Date
2009
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Pupils with special educational needs have been shown to experience more problems in peer relationships than their peers. Comparative research across different educational settings has been limited though. The purpose of this study was to compare the peer relationships of fifth-graders with and without individualized education plans (IEP) in co-teaching and mainstream educational settings. Peer relationships were operationalized as peer acceptance, friendship and, as a subjective response to peer relationships, the level of loneliness. Pupils with IEPs (n = 31) and pupils without IEPs (n = 181) from two coteaching and eight mainstream classes participated in the study. In the spring of Year 5, participants completed sociometric measures of peer acceptance and friendship and The Loneliness and Social Dissatisfaction Scale. In addition, teachers (n = 12) filled in the Abilities Index for pupils with IEPs. The data was analyzed quantitatively using nonparametric tests. The results indicated that pupils with IEPs had lower social preference, were more rejected, had fewer reciprocated friends, received fewer friendship nominations and reported higher levels of loneliness than pupils without IEPs. However, in coteaching classes, particularly boys with IEPs fared well socially. This suggests that coteaching might be a viable option for providing special education services from the point of view of pupils’ peer relationships. ...
Keywords
peer relationships co-teaching yksinäisyys erityisoppilaat sosiaaliset suhteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004111501

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaaliset suhteet ja sosiaalinen kompetenssi 3.-4. luokkalaisilla 

    Heiska, Eveliina; Kallio, Eveliina (2008)
  • Fyysisen aktiivisuuden yhteys kaverisuhdeongelmiin ja prososiaaliseen käyttäytymiseen yläasteikäisillä nuorilla 

    Hautala, Harri (2017)
    Hautala, Harri. 2017. Fyysisen aktiivisuuden yhteys kaverisuhdeongelmiin ja prososiaaliseen käyttäytymiseen yläasteikäisillä nuorilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ...
  • Internetin sosiaalisten käytänteiden yhteys yksinäisyyden ilmentymiin : korkeakouluopiskelijoiden internet-tottumusten reflektointia subjektiiviseen yksinäisyyteen ja ihmissuhdeongelmiin 

    Siiriäinen, Aija (2019)
    Internetin eri sisältöjen sekä älylaitteiden käytöstä on tullut kasvavan ruutuajan ohessa yksilötasolla kulttuurisesti omaksuttu osa jokapäiväistä elämää erityisesti nuorille ikäpolville. Internetin sekä erilaisten ...
  • Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä 

    Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)
    Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ...
  • Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä : WHO-Koululaistutkimus 

    Perälä, Maiju (2015)
    Maiju Perälä (2015). Yksinäisyyden kokeminen nuoruusiässä. WHO-Koululaistutkimus. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, 93 s., 9 liitettä. Nuorten koettua yksinäisyyttä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre