Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorEskelinen, Marja
dc.date.accessioned2017-05-17T09:24:44Z
dc.date.available2017-05-17T09:24:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1701931
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53981
dc.description.abstractPerusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös asenteita”. Monille vieraiden kielten opettajille draama on kuitenkin kohtuullisen vieras työkalu eikä sen sovellusmahdollisuuksia tunneta. Tämä materiaalipaketti onkin suunnattu yläkoulun englannin opettajille resurssipankiksi englannin sanaston opettamiseen draamakasvatuksen keinoja hyödyntäen. Kohderyhmäksi valikoituivat yläkouluikäiset nuoret, koska heillä on käytännön kielitaitoa jo sen verran, että he pystyvät toimimaan draamassa ja kommunikoimaan spontaanisti. Teoriaosiossa paneudun draamakasvatuksen perusperiaatteisiin ja lähtökohtiin sekä vieraan kielen sanaston oppimiseen ja opettamiseen. Materiaalipaketissa konkretisoituu, kuinka draaman keinoja voi hyödyntää englannin sanaston opettamisessa. Materiaalipaketin työkaluja ovat muiden muassa liike ja miimit, roolileikki, improvisaatio, draamapelit sekä draama keinona kiinnittää huomiota tiettyihin kohtiin opiskeltavassa asiassa. Tehtävien aiheet ovat saaneet inspiraatiota opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteista ja niissä on hyödynnetty oppiainerajoja ylittäviä todellisen maailman ilmiöitä ja teemoja kokonaisuuksina. Materiaalipaketin tehtävät on jaoteltu kolmeen luokkaan – helpot, keskivaikeat, vaativat – sen mukaan kuinka haastavia ne ovat toteuttaa opettajan näkökulmasta. Helpot tehtävät ovat tyypillisesti lyhyitä improvisaatio- ja miimiharjoituksia, mutta tehtävien haasteellisuuden kasvaessa ne muuttuvat jopa useampia oppitunteja käsittäviksi kokonaisuuksiksi, joissa on draaman ja sanaston lisäksi runsaasti muutakin oppimispotentiaalia, ja opettajan rooli kokonaisuuden hallitsemisessa ja ohjaamisessa muuttuu oleelliseksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (177 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherEFL
dc.subject.othervocabulary
dc.subject.otherdrama
dc.subject.otherforeign language teaching
dc.subject.othermaterial package
dc.titleDrama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705172385
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2017-05-17T09:24:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysosanastot
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysooppimateriaali


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot