dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Eskelinen, Marja | |
dc.date.accessioned | 2017-05-17T09:24:44Z | |
dc.date.available | 2017-05-17T09:24:44Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1701931 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53981 | |
dc.description.abstract | Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös asenteita”. Monille vieraiden kielten opettajille draama on kuitenkin kohtuullisen vieras työkalu eikä sen sovellusmahdollisuuksia tunneta. Tämä materiaalipaketti onkin suunnattu yläkoulun englannin opettajille resurssipankiksi englannin sanaston opettamiseen draamakasvatuksen keinoja hyödyntäen. Kohderyhmäksi valikoituivat yläkouluikäiset nuoret, koska heillä on käytännön kielitaitoa jo sen verran, että he pystyvät toimimaan draamassa ja kommunikoimaan spontaanisti.
Teoriaosiossa paneudun draamakasvatuksen perusperiaatteisiin ja lähtökohtiin sekä vieraan kielen sanaston oppimiseen ja opettamiseen. Materiaalipaketissa konkretisoituu, kuinka draaman keinoja voi hyödyntää englannin sanaston opettamisessa. Materiaalipaketin työkaluja ovat muiden muassa liike ja miimit, roolileikki, improvisaatio, draamapelit sekä draama keinona kiinnittää huomiota tiettyihin kohtiin opiskeltavassa asiassa. Tehtävien aiheet ovat saaneet inspiraatiota opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteista ja niissä on hyödynnetty oppiainerajoja ylittäviä todellisen maailman ilmiöitä ja teemoja kokonaisuuksina.
Materiaalipaketin tehtävät on jaoteltu kolmeen luokkaan – helpot, keskivaikeat, vaativat – sen mukaan kuinka haastavia ne ovat toteuttaa opettajan näkökulmasta. Helpot tehtävät ovat tyypillisesti lyhyitä improvisaatio- ja miimiharjoituksia, mutta tehtävien haasteellisuuden kasvaessa ne muuttuvat jopa useampia oppitunteja käsittäviksi kokonaisuuksiksi, joissa on draaman ja sanaston lisäksi runsaasti muutakin oppimispotentiaalia, ja opettajan rooli kokonaisuuden hallitsemisessa ja ohjaamisessa muuttuu oleelliseksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (177 sivua) | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | vocabulary | |
dc.subject.other | drama | |
dc.subject.other | foreign language teaching | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705172385 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2017-05-17T09:24:44Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | sanastot | |
dc.subject.yso | draamakasvatus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |