Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalaja Teppo
dc.contributor.advisorIlmanen Kalervo
dc.contributor.authorLampinen, Pekka
dc.date.accessioned2017-05-16T19:10:37Z
dc.date.available2017-05-16T19:10:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1701933
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53972
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Lampinen, Pekka. 2017. Liikuntavälitunti ja sen yhteydet fyysisen kunnon kehittymiseen: Tapaustutkimus Haapajärven yläasteen poikien kokemuksista. Jyväskylän yliopisto. Liikunta-pedagogiikan pro gradu -tutkielma. 63 s. Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaat kokevat liikuntavälitunnin ja fyysisen aktiivisuuden lisääntymisen sekä vaikutukset omaan fyysiseen kuntoon. Liikunta-välitunti tuli Haapajärven yläasteelle lukuvuonna 2015–2016 liittyen Liikkuva koulu -hankkeeseen. Passiivinen ja istuva elämäntapa on lisääntynyt, joten tutkimus antaa käsityksen liikuntavälitunnin mahdollisuudesta vastata passiiviseen elämäntyyliin. Kohdejoukkona tutkimuksessa olivat Haapajärven yläasteen pojat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin survey (kysely) -menetelmää, joka sisälsi Likert-asteikkoon pohjautuvia suljettuja kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä liikuntavälitunnista. Toisena aineistona tutkimuksessa on oppilaiden fyysisten testien tulokset lukuvuosilta 2013–2014, 2014–2015 ja 2015–2016, joista on muo-dostettu keskiarvot luokkatasoittain. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS -ohjelmalla käyttämällä ristiintaulukointia ja Khiin neliö (x2) testiä. Liikuntavälitunti koettiin kokonaisuudessaan mielekkäänä, mutta fyysisten testien tulokset eivät olleet merkittävästi vaihdelleet viimeisen kolmen vuoden aikana. Liikuntavälitunnilla 7.-luokkalaiset oppilaat kokivat olevansa selvästi aktiivisempia verrattaessa 8.- ja 9.-luokkalaisiin. He myös kokivat oman fyysisen kuntonsa paremmaksi juoksukunnon ja lihaskunnon osalta kuin 8.- ja 9.-luokkalaiset. 7.- ja 8.- luokkalaiset osallistuivat liikuntavälitunnille hyvin innokkaasti, mutta vastaavasti 9.- luokkalaiset eivät. Nämä kokivat, että liikuntavälitunti ei juuri ollut vaikuttanut heidän fyysiseen kuntoonsa. Myös 8.-luokkalaiset kokivat olevansa aktiivisempia kuin 9.-luokkalaiset ja he myös kokivat fyysisen kuntonsa paremmaksi kuin 9.-luokkalaiset. Liikuntavälitunnin koettiin myös motivoivan liikkumista vapaa-ajalla erityisesti 7.- ja 8.-luokkalaisten osalta. Huolestuttavaa on kuitenkin, että suuri osa 9.-luokkalaisista ei innostunut liikuntavälitunnista fyysisen kunnon kehittämiseksi, ja se ei motivoinut liikkumaan vapaa-ajalla. Liikuntavälitunti on kuitenkin yksi keino tukea nuorten liikunnallista elämäntapaa myönteisen vastaanoton perusteella.fi
dc.description.abstractABSTRACT Lampinen, Pekka. 2017. Exercise-Focused Recess and Its Connections to the Development of Physical Fitness: A Case Study of Boys’ Experiences in Secondary School in Haapajärvi. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä. Master’s Thesis, 63 pages. The purpose of this case study was to find out how pupils experience an exercise-focused re-cess and the resulting increase in physical activity as well as what the effects are on their own physical condition. The exercise-focused recess came to Haapajärvi in the school year of 2015-2016 as part of the Moving School-project. A passive and seated lifestyle has become more common, so the study provides a view on the chances of an exercise-focused recess to counteract this passive way of living. The subjects under study were the boys in secondary school in Haapajärvi. The research method used was a survey containing questions based on the Likert-scale as well as other, more open-ended questions about the exercise-focused re-cess. Further material came from physical fitness test results from the years 2013-2014, 2014-2015 and 2015-2016, which have been formed into averages on a grade-level basis. The re-search material was analysed on the SPSS-program using cross tabulation and the chi-squared test. On the whole, the exercise-focused recess was experienced as meaningful, but the results of physical fitness tests had not varied significantly in the past three years. During the exercise-focused recess, seventh-graders saw themselves as being clearly more active in comparison to eighth- and ninth-graders. They also experienced their physical condition as better, as far as running endurance and muscular fitness are concerned, than eighth- and ninth-graders. Sev-enth- and eighth-graders took part in the exercise-focused recess very enthusiastically, but ninth-graders by comparison did not. They thought that the exercise-focused recess had not really affected their physical condition. Eighth-graders saw themselves as more active than ninth-graders as well, and they also considered their physical condition to be better than did ninth-graders. The exercise-focused recess was also seen as motivational regarding exercise done during one’s free time, particularly among seventh- and eighth-graders. However, it is worrisome that a large number of ninth-graders were not enthusiastic about the exercise-focused recess as a way of improving fitness, and were not motivated by it to move more in their free time. The exercise-focused recess is nevertheless, based on the positive reception it has got, one way to support young people’s physically active lifestyle. Key words: Physical activity, exercise-focused recess, Moving School-projecten
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherLiikkuva koulu
dc.subject.otherliikunnallistaminen
dc.titleLiikuntavälitunti ja sen yhteydet fyysisen kunnon kehittymiseen : tapaustutkimus Haapajärven yläasteen poikien kokemuksista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705162374
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2017-05-16T19:10:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysovälitunnit
dc.subject.ysofyysinen kunto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot